$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: TWO SIDES OF THE SAME ESTRANGEMENT: THE PRAXIS OF DESIGN AND OPERA SCENOGRAPHY IN THE BOURGEOIS SOCIETY
Autor: MATHEUS AUGUSTO CANNONE M DA SILVA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ALBERTO CIPINIUK - ADVISOR
Nº do Conteudo: 52830
Catalogação:  20/05/2021 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=52830@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=52830@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.52830

Resumo:
In this work we examine the barriers between the design praxis and scenography production, based on the scenic production of opera. Both the design praxis and the scenography production are defended here as forms of labor, which means that these practices are analyzed on the lens of Marx fundamental category, where labor operates as the constitutional basis of social life and humankind. This also means that both these praxes are submitted to the transformations and contradictions that characterize the labor category in the bourgeois society. Especially that of the industrial division of labor and its consecutive estrangement, so as it s impacts on cultural production and social life. The concept of bourgeois society defended in this work is that of a spectacular society, where cultural production is the result of a constant growing domination of economic capital value over cultural capital value. Here, the praxis of design is comprehended as the result of such division of labor, as presented above, where its function resides in reorganizing the industrial production in order to subdue it, to this new social demands, by the managing of its estragemented production and by constantly configuring new forms of symbolic differentiation and exchange values. Opera is presented here as a social product of Modern Period culture, and its social function residing in the organization of the lyric theatre, an important social space for the occidental elites in that period, a space that was commodified and transformed into cultural merchandise with the bourgeois society. The scenographic production is also presented as an artisanal and not estragemented labor practice in its origin, and sees its transformation with the appearance of the modern cenic direction, and the set designer. A labour practice that also resides in symbolic differentiation and commodified configuration. It concludes that both praxis of design and scenography production, although distinct, shares a common moment in history due to both submission to the estrangement phenomenon and its social impacts.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui