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Coleção Digital
Título: CLOSE UP, NO ONE IS ABNORMAL: THE DISCURSIVE CONSTRUCTION OF IDENTITIES OF PEOPLE WITH DEFICIENCY IN EXTENDED EDUCATIONAL TRAJECTORIES Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO Autor(es): PATRICIA MONTEIRO LACERDA
Colaborador(es): RALPH INGS BANNELL - Orientador
Número do Conteúdo: 9611
Catalogação: 08/03/2007 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9611@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9611@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.9611
Resumo:
Título: CLOSE UP, NO ONE IS ABNORMAL: THE DISCURSIVE CONSTRUCTION OF IDENTITIES OF PEOPLE WITH DEFICIENCY IN EXTENDED EDUCATIONAL TRAJECTORIES Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO Autor(es): PATRICIA MONTEIRO LACERDA
Colaborador(es): RALPH INGS BANNELL - Orientador
Número do Conteúdo: 9611
Catalogação: 08/03/2007 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9611@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9611@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.9611
Resumo:
This work presents the profiles of identity configuration,
of seven people
with different congenital impairments (blindness, low
vision, cerebral palsy and
mielomelingocele), constructed from the narratives of
their educational trajectory
- from infants education to university. Grounded in a
soioconstructivist
conception of language, it develops an analysis of their
positionings, in
interviews, within the subject positions made available by
pedagogical discourses
and social movements, for people who do not fit into what
has been established as
a normal body. This perspective is inspired by Disability
Studies, the work of
Michel Foucault and sociolinguistics, which provide the
instruments for capturing
the contextual effects of who says what to whom, observing
how people
incorporate, refuse, ignore or resist the hegemonic
interpretations of normality and
difference, in our society today. One contribution of the
study is to show that in
the construction of identity the presence of physical-
sensory attributes different
from the standard does not, necessarily, position
individuals as people with
disability. The analysis suggests that the discourse of
individual integration,
through one s own efforts together with family support,
still prevails over the
discursive formations of inclusion and difference. This
leads us to reflect on the
conditions of possibility, in Brazil, of the emergence of
contra-hegemonic
discourses that can have the effect of dislocating
physical-sensory-cognitive
differences from the place of abnormality.
Descrição | Arquivo |
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY | |
CHAPTER 1 | |
CHAPTER 2 | |
CHAPTER 3 | |
CHAPTER 4 | |
CHAPTER 5 | |
CHAPTER 6 | |
REFERENCES |