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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: THE CONSTITUTION OF PUBLIC SPACE AND THE BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL: EQUALITY AND PLURALITY Autor: RUBENS LUIZ RODRIGUES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
RALPH INGS BANNELL - ADVISOR
Nº do Conteudo: 9156
Catalogação: 18/10/2006 Liberação: 18/10/2006 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9156@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9156@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.9156
Resumo:
Título: THE CONSTITUTION OF PUBLIC SPACE AND THE BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL: EQUALITY AND PLURALITY Autor: RUBENS LUIZ RODRIGUES
Nº do Conteudo: 9156
Catalogação: 18/10/2006 Liberação: 18/10/2006 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9156@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9156@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.9156
Resumo:
This thesis develops an analysis of Brazilian public
schools as institutions
that can contribute towards the denmocratization of public
space. The analysis
considers that, for theoretical, ethical and political
reasons, the plurality present in
Brazilian society, and which manifests itself in its
public schools, needs to make
reference to the struggles for substantive equality. It is
argued that, in the face of
the profound social inequalities imposed by capital in its
phase of global
development, a rich comprehension of plurality can only be
realized through the
establishment of conditions of equality in social
relations, looking towards the
overcoming of socioeconomic injustices as well as the
injustices that are products
of lack of respect, lack of recognition and cultural
domination. On the basis of
this argument, the thesis develops a critical analysis of
postmodern conceptions
that appropriate concepts such as culture, identity and
difference, without relating
them to the struggles for an egalitarian, democratic and
socialist society. At the
same time, the dissertation emphasizes labour as an
organising principle of
plurality, because it potentializes the processes of
individualization by its capacity
to create culture, to form identities and to enunciate
differences in ways of feeling,
thinking and intervening in the world. The comprehension
of labour as an
organising principle of plurality confronts the Brazilian
public school with the
challenge to value the pedagogical relation between
educator and educated and to
overcome the internal mechanisms that inhibit school life,
in order to make
possible the appropriation and reappropriation of
knowledge in the direction of
human emancipation and social transformation.
Descrição | Arquivo |
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY | |
INTRODUCTION | |
CHAPTER 1 | |
CHAPTER 2 | |
CHAPTER 3 | |
CHAPTER 4 | |
CONCLUSION | |
REFERENCES |