$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE CONSTITUTION OF PUBLIC SPACE AND THE BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL: EQUALITY AND PLURALITY
Autor: RUBENS LUIZ RODRIGUES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  RALPH INGS BANNELL - ADVISOR
Nº do Conteudo: 9156
Catalogação:  18/10/2006 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9156@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=9156@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.9156

Resumo:
This thesis develops an analysis of Brazilian public schools as institutions that can contribute towards the denmocratization of public space. The analysis considers that, for theoretical, ethical and political reasons, the plurality present in Brazilian society, and which manifests itself in its public schools, needs to make reference to the struggles for substantive equality. It is argued that, in the face of the profound social inequalities imposed by capital in its phase of global development, a rich comprehension of plurality can only be realized through the establishment of conditions of equality in social relations, looking towards the overcoming of socioeconomic injustices as well as the injustices that are products of lack of respect, lack of recognition and cultural domination. On the basis of this argument, the thesis develops a critical analysis of postmodern conceptions that appropriate concepts such as culture, identity and difference, without relating them to the struggles for an egalitarian, democratic and socialist society. At the same time, the dissertation emphasizes labour as an organising principle of plurality, because it potentializes the processes of individualization by its capacity to create culture, to form identities and to enunciate differences in ways of feeling, thinking and intervening in the world. The comprehension of labour as an organising principle of plurality confronts the Brazilian public school with the challenge to value the pedagogical relation between educator and educated and to overcome the internal mechanisms that inhibit school life, in order to make possible the appropriation and reappropriation of knowledge in the direction of human emancipation and social transformation.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY  PDF
INTRODUCTION  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CONCLUSION  PDF
REFERENCES  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui