$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: CHILDHOOD, PRESCHOOL AND INCLUSION: CASE STUDY IN VITÓRIA
Autor: ROGERIO DRAGO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  SONIA KRAMER - ADVISOR
Nº do Conteudo: 8368
Catalogação:  24/05/2006 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8368@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8368@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.8368

Resumo:
This paper aims at investigating how disabled children are integrated in main steam preschool in the municipality of Vitória, taking into view social-interactive representations of disable children and their surrounding environment. Three basic analytical assumptions are taken into consideration: concepts of education, childhood and inclusion. The research was carried out at a municipal center for primary education belonging to the Municipal Education System of Vitória. The starting point was the perspective of case study, having as subjects a preschool children class with disabled children undergoing inclusion process, the group´s teacher, the technical and administrative board, as well as the assistance service for preschool children and special education of the Department of Education. Having as analytical assumption the inclusion process developed for preschool education of the municipality of Vitória, the study aimed at considering and understanding which conceptions of childhood and special education - inclusion - comprise the speech of the individuals in charge of the educational process - teacher, principal, pedagogue, assessor - and what is reflected in practice, in the everyday experience of children undergoing the interaction process with other children - both with and without diagnosed disability - and with adults that are part of such context. In order to accomplish that, all data obtained was analyzed in view of contemporaneous literature on inclusion of disabled subjects in main stream classrooms and the studies developed by Vygotsky, who understood human beings as subjects that have, produce and reproduce history and culture. The research was able to evidence the distance between what is said about inclusion and the everyday experience of the actors involved in the educational process. Besides, it could also bring forth the different actions within the researched in the schooling process, and that from primary education on.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES AND ANNEX  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui