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Coleção Digital
Título: SUBMERGED AIR INLETS FOR AIRCRAFTS: NUMERICAL STUDY OF THE PERFORMANCE IMPROVEMENT OBTAINED BY THE USE OF A VORTEX GENERATOR Autor: CESAR CELIS PEREZ
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
LUIS FERNANDO FIGUEIRA DA SILVA - ADVISOR
SANDRO BARROS FERREIRA - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 8240
Catalogação: 03/05/2006 Liberação: 03/05/2006 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8240@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8240@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.8240
Resumo:
Título: SUBMERGED AIR INLETS FOR AIRCRAFTS: NUMERICAL STUDY OF THE PERFORMANCE IMPROVEMENT OBTAINED BY THE USE OF A VORTEX GENERATOR Autor: CESAR CELIS PEREZ
SANDRO BARROS FERREIRA - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 8240
Catalogação: 03/05/2006 Liberação: 03/05/2006 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8240@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=8240@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.8240
Resumo:
Submerged air inlets are used for several systems of an
aircraft, such as
engine, air conditioning, ventilation, and auxiliary
turbines. This work intends,
through numerical simulations, to study the influence of
the use of a vortex
generator upon the boundary layer that develops upstream
of a submerged air
intake, with the aim of decreasing its thickness and,
thus, to increase the inlet
performance. The flow in a conventional NACA inlet is
analyzed numerically and
its results are considered as a reference for subsequent
comparisons. Then, the
vortex generator is designed and assembled to the
conventional NACA inlet. A
parametric analysis of the influence of the horizontal
position, the angle of attack,
and the area of the vortex generator on the flow field
structure and on the
performance parameters of the air inlet is presented.
Finally, a support mast of the
vortex generator is designed, and simulations are
performed for the ensemble
NACA inlet with vortex generator and mast for three
sideslip angles of the
support. The results show that the presence of the vortex
generator is responsible
for considerable reductions of the boundary layer
thickness and, consequently,
significant improvements of the performance parameters of
the NACA inlet. The
improvements, relative to the conventional NACA intake, in
terms of ram recovery
ratio and mass flow rate, may reach of 58% and 21%,
respectively, for the case of
the NACA inlet with the freely standing vortex generator.
For the case of the
NACA inlet with the vortex generator and support,
improvements of up to 53%, in
terms of ram recovery ratio, and 19%, in terms of mass
flow rate ingested by the
intake, were obtained. The contribution of the drag
induced by the presence of the
vortex generator with support on the total drag of the
ensemble is smaller than
10%.
Descrição | Arquivo |
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS | |
CHAPTER 1 | |
CHAPTER 2 | |
CHAPTER 3 | |
CHAPTER 4 | |
CHAPTER 5 | |
CHAPTER 6 | |
REFERENCES AND APPENDICES |