As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: THE RELATIONSHIP BETWEEN NOMOPHOBIA AND LEARNING STRATEGIES AND SELF-EFFICACY BELIEFS IN UNIVERSITY STUDENTS Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO Autor: DEBORA VIEIRA MACHADO
Colaborador(es): ZENA WINONA EISENBERG - Orientador
Número do Conteúdo: 62214
Catalogação: 17/04/2023 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62214@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62214@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.62214
Resumo:
Título: THE RELATIONSHIP BETWEEN NOMOPHOBIA AND LEARNING STRATEGIES AND SELF-EFFICACY BELIEFS IN UNIVERSITY STUDENTS Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO Autor: DEBORA VIEIRA MACHADO
Colaborador(es): ZENA WINONA EISENBERG - Orientador
Número do Conteúdo: 62214
Catalogação: 17/04/2023 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62214@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=62214@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.62214
Resumo:
Taking into account the changes caused by digital technologies in the
teaching-learning processes, this dissertation aims to investigate whether there is a
relationship between nomophobia disorder and learning strategies and the belief in
self-efficacy in the learning process of university students. As main theoretical
references, we have: King, Nardi, Cardoso, Yildirim and Correia to support the
theory of Nomophobia. To talk about learning strategies and self-efficacy beliefs,
we start from a socio-cognitive perspective, more specifically, Albert Bandura s
Social Cognitive Theory and authors who use it as a reference as a theoretical
basis (Zimmerman, Polydoro and Boruchovitch). This investigation used a mixed
method and data production was carried out in two stages. In the first stage, we
launched an online form with a characterization sheet, the Self-Efficacy Scale in
Higher Education, factor 1 of the Learning Strategies Scale for university students
and the Nomophobia Questionnaire in its adapted version. 257 university students
participated in the first stage. For the second stage, individual semi-structured
interviews were carried out with five students selected from the base of the first
stage. The results point to a positive correlation between the inability to
communicate and self-efficacy in actions and in higher education and the total
score of the Self-Efficacy Scale in Higher Education. There was also a negative
correlation between all self-efficacy factors and the total score on the nomophobia
questionnaire with the cognitive and metacognitive self-regulation strategies
dimension of the Learning Strategies Scale. The data produced can contribute to
understanding the relationship between digital technologies and the learning
process. Likewise, they help to understand the perception that students have about
their ability to perform academic tasks using these technologies and how they use
them in cognitive and metacognitive strategies. We believe that, in general, this
research can contribute to the awareness of the negative effects of dependent cell
phone use and help students to develop self-regulated learning strategies. In this
sense, we believe that the development of self-regulation and the use of
self-regulated learning strategies, as well as encouraging the conscious use of
digital technologies, can contribute to preventing the deleterious effect of
nomophobic behaviors on the learning process.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |