$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: CHILDHOOD AND CULTURE INDUSTRY: THE RELATIONSHIP BETWEEN CHILDREN S MUSICAL EXPERIENCE AND DIGITAL TECHNOLOGY
Autor: LUISA ANDRIES NOGUEIRA DE FREITAS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  MARIA CRISTINA MONTEIRO PEREIRA DE CARVALHO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 61823
Catalogação:  26/01/2023 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=61823@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=61823@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.61823

Resumo:
The research aims to analyze and discuss the way digital technology affects preschool children s musical experience. Based on critical theorists, like Adorno, Horkheimer and Benjamin, this thesis debates culture industry, technological advancements, and their effects on arts. Sociologists of childhood, like Corsaro and Sarmento, also contributed with conceptions of children e childhood that were helpful to this study. The case study was conducted in a federal preschool institution located in Rio de Janeiro, observing 5 to 6 years old children, and using individual and small group interviews. In addition, were analyzed the platforms that children most related to music: Youtube and Tiktok. Observations and interviews showed the growth of digital media in children s relation with music, mainly smartphones and tablets. Also, the research has provided contributions about the fetish character of music in the context of digital technology. It was noticed that artists are evaluated based on non-musical aspects, like their image, clothes, and personal life, besides advertisements of products related to the celebrity. The idea of personal taste was also debated, once it was detected a great exposure of certain artists if compared to others, and as well as suggestions of videos, influenced by its success and economical interests. Additionally, it was noticed some formulas which standardize music, affecting the perception of listeners, who become used to those standards and sometimes end up rejecting new materials. Finally, it was signalized that, although digital technology offers many possibilities, like listening to music anytime and anywhere and searching songs from all around the world, it doesn t guarantee musical experience for real to children. Many times, the relationship with music becomes punctual, ephemeral, distracted, with no time to analyze, reflect and listen carefully. Therefore, this research defends that those who are responsible for children s education – school, family, society – reflect about the excessive use of digital medias and think about precautions and mediation to guarantee emancipatory musical experiences.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui