$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: THE DIDACTIC POTENTIAL OF EXULTATION SAMBA IN THE TEACHING OF PORTUGUESE AS A SECOND LANGUAGE TO FOREIGNERS
Autor: DEISE DULCE BARRETO DE LEMOS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  LIANA DE ANDRADE BIAR - ADVISOR
ADRIANA FERREIRA DE SOUSA DE ALBUQUERQUE - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 59065
Catalogação:  18/05/2022 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=59065@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=59065@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.59065

Resumo:
The present study aimed to investigate the possibilities of using exultation samba as a didactic tool in classes of Portuguese as a Second Language for Foreigners. We emphasize here that our focus turned to exultation sambas from carnival associations which promote samba school parades during the carnival festivities, a celebration known internationally. This study was designed to observe the identities of subjects who are part of exultation samba, a kind of music that is deeply representative of Brazilian carnival. We argue that reading the lyrics of this textual genre can be a tool to understand the subjectivity of Brazilians in this context and their reasons for participating in this social group. We conducted qualitative and exploratory analysis with exultation sambas that represent samba schools from five regions of Brazil, looking at different Brazilian cities: Rio de Janeiro, São Paulo, Recife, Corumbá, Uruguaiana and Manaus. Considering our objectives of observing the lyrics, we organized the research into four categories, investigated separately: Relation established between the subject and the samba school, Relation established between past and present, Feelings that connect subject and samba school, Relation between subject and space. The final results indicate the potential of exultation samba to teaching Portuguese as a Second Language to Foreigners, which is the reason why we propose that exultation samba is a possible tool for teachers. We conclude that the lyrics studied offer a rich resource to unite the teaching of grammar and lexicon to the processes of (de)construction of the understanding that the foreigner has about Brazilians. It emphasizes that the exultation samba reveals identities and emotions shared collectively by the components, backstage at carnival, away from the show. As a theoretical framework, we are based on the conceptions of Culture addressed by Hall (1959), Singer (2000), Laraia (2002), Williams (2007) and Hofstede, Hofstede and Minkov (2010). To deal with Interculturality, we rely on the approaches of Peterson (2004), Bennett (1998) and Hofstede, Hofstede and Minkov (2010). The notions of Identity are based on Bauman s (2005) perspectives.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui