$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Formato DC |



Título: BETWEEN THE PROMISES OF THE SCHOOL AND THE CHALLENGES OF SOCIAL REPRODUCTION: MIDDLE CLASS FAMILIES FROM THE ELEMENTARY SCHOOL TO UNIVERSITY
Autor: CYNTHIA PAES DE CARVALHO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ZAIA BRANDAO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 5523
Catalogação:  28/09/2004 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=5523@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=5523@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.5523

Resumo:
Inspired by Pierre Bourdieu`s researches, the study focuses on the relationship university students build with academic knowledge and the University, in the context of changes and challenges Brazilian urban middle classes face to their social reproduction by the end of the 90`s. A case study has been developed at the Catholic University of Rio de Janeiro with students of Electrical Engineering and Law, who graduated at year 2000, based on a variety of data sources ranging from questionnaires to academic and administrative information available in the University. A typology for the different school trajectories of the group, from the elementary school to the University, has been built for the analysis. This has made possible a dialogue with the literature in sociology of education about the intergenerational transmission of the cultural inheritance within the middle classes, enabling to discuss and deepen some of the existing interpretations about the family strategies of social status reproduction, particularly referring to educational investments. Among other relevant features, the study has shown - within the limits of the available data - the influence of the volume and the structure of the cultural capital of the families in the building of the educational family strategies and the habitus of the youngsters researched. Even though it has not been possible to identify very different patterns of choice, among the middle class fractions studied, a tendency to develop a pragmatic and instrumental relationship towards the school has been established. Finally, the research has assembled various elements about what could be called a university student habitus forged through the college graduation, in the constitution of which interact the dispositions produced both in their native world and in the relationships experimented during their university socialization process, particularly those related with the socioprofissional space of the chosen graduation course.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF  
CHAPTER 1  PDF  
CHAPTER 2  PDF  
CHAPTER 3  PDF  
CHAPTER 4  PDF  
CHAPTER 5  PDF  
REFERENCES, ANNEXES AND APPENDICES  PDF  
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui