$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: DESIGN FOR SUSTAINABILITY: EVOLUTION AND TEACHING IN DESIGN COURSES
Autor: IAGO MACHADO CORREA SANTIAGO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ALFREDO JEFFERSON DE OLIVEIRA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 54245
Catalogação:  17/08/2021 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=54245@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=54245@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.54245

Resumo:
Sustainability is a topic that is increasingly debated among citizens, academic environments, government institutions and world forums. Design for Sustainability, although discussed a few decades ago, does not appear to be part of requirements in design education. This happens, because, the question is up to only a few teachers to discuss; depends on the student s interests; or even the teaching focuses only on environmental aspects. Thus, this research seeks to evaluate the insertion of Design for Sustainability in undergraduate courses in Design, in order to discuss possible improvements in teaching and student learning. The dissertation begins with an overview of Design for Sustainability approaches, which are currently discussed in articles, congresses and in the academic environments itself. With this, it can be seen that there is a certain evolution in the scope of Design fields, moving from the focus only on materials to complex integrated systems. Still, there is an observation of the current Design for Sustainability scenario in undergraduate courses of Design, with an analysis of the National Curriculum Guidelines, teaching and practice of design in classrooms; and an evaluation of the current context of Design for Sustainability in universities, through the investigation of the disciplines that address the topic. Finally, interviews were made with teachers and questionaires with students, in order to discover possible relationships between the teaching and learning in the view of these two classes. With this, it was found that the teaching of sustainability in Design depends on teachers interested in disseminating the theme, along with students willing to debate it; that there is still little discussion about the theme in some universities; that only theory does not encourage students to use the approaches in projects.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui