$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas |



Título: THE DISCOURSE OF THE STUDENT OF PSYCHOLOGY CHARACTERISTICS AND USES - THE CASE OF THE CHANGE OF
Autor: MARIGIA ANA DE MOURA VIANA
Instituição:  -
Colaborador(es):  -
Nº do Conteudo: 5371
Catalogação:  27/08/2004 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  PAPER
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=5371@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=5371@2

Resumo:
This paper originates in NELC (Nucleus for Language and Cognition Studies), at UNICAP, and aims to analyze the discourse of the trainee Psychology student, in particular when changes of study venue occur, to the extent that the student goes from being in a dominated situation, within the context of the classroom, to a situation of exercising domination,when rendering services in the university clinic. In both situations, an assymetrical relationship occurs (one participant has more power than the other). The study venues are seen as the use or not of the word by one of the speakers, besides this being the basic condition for there to be a conversation. Three aspects of the change of study venue were analyzed: the concessions - the speaker concedes the word to the interlocutor; the superpositions - more than one person speaks at the same time - and the flashes of temper - there is a brusque taking over of the study venue. The objective of this paper, therefore, is to investigate, based on the changes of study venue, at what moment the discourse shows dominating characteristics and on what occasions these changes take place, since the person who exercises power determines who can or should say, what and at what moment. Data were collected for this on recordings made in the classroom and in the school-clinic, in a total of nine Psychology course groups (from the 3rd to 11th period). The data transcription model used for the analysis of the study venues was that set out by Marcuschi (1988). The analysis of the study periods running from the 3rd to 10th, referring to the classroom, indicated that, during the whole time that the student is in the dominated position, whether under the control of the venues or the type of topic dealt with, as well as for the greater part of the time in the classroom, they remain in the power of the teacher. In addition, there is almost no interaction between the students on the subjects discussed in class. From the moment that students are in the environment of the schoolclinic (11th period), the power relationship changes, as they start to control the interaction, and, despite not speaking much, it is the trainee who begins and ends each consultation, thus characterizing power.

Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui