$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: BREAKING IN FAITH: EVANGELICAL REPRESENTATIONS IN THE NARRATIVES OF CONTEMPORARY BRAZILIAN ARTIST
Autor: ALEXANDRE DOS SANTOS SILVA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  FREDERICO OLIVEIRA COELHO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 53210
Catalogação:  11/06/2021 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=53210@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=53210@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.53210

Resumo:
Since the 1970s, Brazil has faced the exponential growth of churches called neo-Pentecostals, resulting in a consistent and accelerated increase in the brazilian evangelical population. It is estimated that in approximately a decade evangelicals will be the largest religious group in Brazil, overriding the Catholic hegemony that had been maintained for more than five centuries. This phenomenon of religious transition in Brazil has been increasingly visible in the public discussion, influence on politics and impact on socioeconomic and cultural aspects of the country. However, even with all this prominence, elaborations on Brazilian Pentecostal growth that propose readings outside the scope of sociology or anthropology are still rare. This research seeks to investigate how emergent narratives associated with Pentecostal codes appear in the works of contemporary Brazilian artists, addressing the different socio-cultural contexts in which artistic representations on the subject are produced - and where they circulate, tracing points of contact between history of evangelicalism in Brazil and its few (albeit increasing) insertions in the context of the visual arts. For this objective, the artistic work of Ventura Profanawill be highlighted, in dialogue with other contemporary artists, such as Bárbara Wagner and Benjamin de Burca, Coletivo A Noiva, Guerreiro do Divino Amor, Leandro Vieira, Maxwell Alexandre and Virgínia de Medeiros, paying particular attention to the curatorial and institutional contexts in which the works are presented. When addressing the contacts points between (neo)Pentecostal evangelicalism and contemporary art in Brazil, possible relations - of approximation or contrast - between the Brazilian modernity projects proposed by these groups and movements, encompassing discussions about the modern concept of secularization and the supposed re-enchantment of the world in postmodernity.Considering contemporary art as this unrestricted and permeable segment, the research proposes dialogues with artistic productions that go beyond the limits of visual arts, bringing to the discussion field references from different areas of knowledge. In this way, I seek to conduct a critical thought on the topics related to this research that avoids a reductionist reading of the burning and complex theme of the evangelical presence in Brazil.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui