$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: LAW 10.639/2003 IN TWO COURSES OF PEDAGOGY OFFERED IN THE STATE OF RIO DE JANEIRO: POINT OF DISCUSSION OR DENIAL?
Autor: JANAINA DE AZEVEDO CORENZA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  RALPH INGS BANNELL - ADVISOR
Nº do Conteudo: 52687
Catalogação:  13/05/2021 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=52687@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=52687@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.52687

Resumo:
The present research focuses on the Federal Law 10.639, of January 9, 2003, which includes the obligation to study the History and Culture of Africa and Africans in the official curriculum of public and private educational networks. The objective of the research was to listen to what students and recent graduates of undergraduate courses in Pedagogy say about racial issues and education, involving the mentioned Law and its implementation. We investigated two university courses having, as one of the criteria of inclusion in the study, that one course offer the discipline as obligatory while the other course offer this content only in non-obligatory disciplines. . The research aims to contribute to the debates that intertwine teacher education and racial issues, hopefully contributing to an advance in our knowledge of the problematic. The hypothesis we raised was that students who had, during their course in Pedagogy, the obligation to enroll in at least one discipline dealing with racial issues and education, would present discourses that revealed more elaborate theoretical-practical conceptions in relation to the said Law 10.639 / 2003 and its implementation when compared with those who did not study any discipline with this character. The research is a qualitative study of two cases. We also carried out a study of official documents dealing with the implementation of the Law. Questionnaires were applied and interviews were carried out. The analyzes were made from previously defined criteria and the results show that the statements of students and alumni who enrolled in at least one discipline that deals with race relations and education did not present more elaborate theoretical-practical conceptions regarding the Law 10.639 / 2003 and its developments compared to those who did not do so.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui