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Título: FOREIGNITY AND SELF-REPRESENTATION AS NARRATIVE GENDER PERFORMATIVITY IN CLARICE LISPECTOR
Autor: ANDERSON GOMES PAES BARRETTO
Instituição:  -
Colaborador(es):  -
Nº do Conteudo: 50429
Catalogação:  24/11/2020 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  PAPER
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=50429@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=50429@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.escrita.50429

Resumo:
The article initially seeks to relate Clarice Lispector inside the notion of foreignness, as proposed by Julia Kristeva, to exemplify the clandestine nature of the woman writer in patriarchal Brazilian society. In this sense, the male/female narrative game of A Hora da Estrela (1977) is analyzed by the notion of performativity, proposed by Judith Butler, to understand self-representation as a valid tool that echoes the feminine statement in the face of this historic abjection. Finally, the character Macabéa is pointed out as an ironic reaction of the author to the structural misogyny of the Brazilian literature, as the character deterritorializes the usual woman s reductions and has the legitimacy of her existence conditioned to the narrative authority of a male self, which is actually Clarice Lispector.

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