$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: APPRENTICESHIP IN CINEMA BETWEEN GENERATIONS: FROM HUMBERTO MAURO TO THE AUDIOVISUAL POLE OF ZONA DA MATA MINEIRA
Autor: ANDREA VICENTE TOLEDO ABREU
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ROSALIA MARIA DUARTE - ADVISOR
MILENE DE CASSIA SILVEIRA GUSMAO - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 48649
Catalogação:  17/06/2020 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=48649@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=48649@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.48649

Resumo:
This work articulates empirical and theoretical elements in the understanding of relational and intergenerational experiences of knowledge construction having as reference the tradition of studies that analyze the links between cinema and education. It was important to understand how a historical tradition of learning by and for cinema was configured in Cataguases / MG. The Cinema Cycle in Cataguases (1920s) had a significant impact on the constitution of the original bases of Brazilian cinema not only because it instituted a certain way of making cinema, but also because it created ways to bring together people from different origins, interests and perspectives around creation and dissemination of cinematographic works. Thus, it was possible to identify and analyze possible connections between experiences, memories and ways of transmitting knowledge generated by these people and the contemporary creation (2010) of an audiovisual production pole in the same city. The study sought to understand the structure of this Pole which took up the story of filmmaker Humberto Mauro to consolidate itself as a cultural experience; how the people who were / are in front of it seek the past to refer to a powerful cinema present; what were the conditions of possibility that caused the cinema to reappear in Cataguases almost 100 years later; and why there are concerns at the Pole in an attempt to build relationships with the school. For this, connections between past and present were identified through interviews, Pole documents, journalistic articles and academic and literary publications that address the life and work of Humberto Mauro. The material produced was analyzed in the light of the works and theoretical perspectives by Norbert Elias and Pierre Bourdieu. Such fundamentals are related to the sociology of social processes of long duration which takes human coexistence as the primary source of learning. The contemporary cataguasenses are heirs of the knowledge built in a process whose internal convergence is given by the cinema and continues configuring new knowledge and new ways of producing it. The memory of this process is present on the city floor, in monuments, in squares, in the streets, in institutes, in foundations and mainly in social practices.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui