XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: CONFLICTS IN THE CO-CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE BY A DEAF STUDENT OF THE FIRST SEGMENT OF ELEMENTARY SCHOOL IN INTERACTION IN THE ENGLISH CLASSES OF AN INCLUSIVE MUNICIPAL SCHOOL IN RIO DE JANEIRO Autor: ADRIANA BAPTISTA DE SOUZA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
MARIA DAS GRACAS DIAS PEREIRA - ADVISOR
ALINE NUNES DE SOUSA - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 47515
Catalogação: 16/04/2020 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=47515@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=47515@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.47515
Resumo:
Título: CONFLICTS IN THE CO-CONSTRUCTION OF KNOWLEDGE BY A DEAF STUDENT OF THE FIRST SEGMENT OF ELEMENTARY SCHOOL IN INTERACTION IN THE ENGLISH CLASSES OF AN INCLUSIVE MUNICIPAL SCHOOL IN RIO DE JANEIRO Autor: ADRIANA BAPTISTA DE SOUZA
ALINE NUNES DE SOUSA - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 47515
Catalogação: 16/04/2020 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=47515@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=47515@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.47515
Resumo:
The main objective of this research is to analyze the school interaction of a
deaf student in a context that is practically unexplored in Brazil: the classes of
English as a foreign language in the first segment of elementary school in an
inclusive public school. Specifically, we seek to investigate: (i) how the deaf student
co-constructs knowledge in a multilingual context with three languages in contact
(English, Portuguese and Libras), plus the home signs brought by the deaf student
and non-verbal language that composes the interactional scenario; (ii) how the
deaf student s interaction with the other participants – the English teacher, the
hearing peers, and the educational interpreter – impacts the co-construction of
knowledge. The theoretical-methodological approach is Applied Linguistics in the
scope of Classroom Microetnography, with a qualitative-interpretative-naturebased case study, carried out in a first-year class of elementary school in an
inclusive municipal school in Rio de Janeiro called Bilingual education school
(Libras-Portuguese). The data was generated in 2018. In the first months, the
researcher set the scene in the school, with observations of the school routine and
the target English classes, recorded in fieldnotes. During this period, semistructured interviews were also carried out with the pedagogical coordinator of the
school, the English teacher of the target group, the deaf student and the person
who is legally in charge of him, in order to map the school context, the
characteristics of the participants and their perspectives about the research object.
After these months, audio-visual records of English classes were taken in the target
group, from which two were selected for analysis: one class without the presence
of the educational interpreter and the other with her presence, which made
possible a comparison among the structures of participation in each situation in
order to identify possible impacts of these different settings in the co-construction
of knowledge by the deaf student. Data were transcribed through conventions of
conversation analysis and studies on Libras. Data analysis indicates that in the
interaction with the English teacher, his hearing peers, and the interpreter, the deaf
student builds affectivities and demonstrates knowledge about classroom
interactional patterns. With the educational interpreter, in particular, despite the
great resistance waged by the student, there is co-construction of knowledge in
Libras and about Libras. There is no evidence, however, of co-construction of
knowledge in English or about English, which may be the result of the
methodological approach used, which is based on orality, and therefore does not
contemplate the specificities of the deaf student. There are, thus, many challenges
faced by all the participants of the research and, mainly, by the deaf student in
which concerns the construction of knowledge. The results of the study may
contribute to reflections on the process of inclusion of the deaf student and the
need for methodological appropriateness regarding the teaching of oral-auditory
foreign languages for the deaf of the first segment of elementary school in an
inclusive context, which lacks research and makes this study a pioneer in the field.
Descrição | Arquivo |
COMPLETE |