$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC | MARC |



Título: IDENTITY CONSTRUCTIONS IN THE CONTEXT OF TEACHER EDUCATION: REFLECTIVE CONVERSATIONS WITH A FUTURE LANGUAGE TEACHER
Autor: RENAN SILVA DA PIEDADE
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  INES KAYON DE MILLER - ADVISOR
ADRIANA NOGUEIRA ACCIOLY NOBREGA - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 46161
Catalogação:  03/12/2019 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=46161@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=46161@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.46161

Resumo:
Aligned with the principles of Critical Applied Linguistics (PENNYCOOK, 2015; FABRÍCIO, 2006) and of Exploratory Practice (ALLWRIGHT; HANKS, 2009; MILLER, 2013), the present study aims to analyze the narratives of personal and professional experiences (LABOV; WALETZKY, 1967; LABOV, 1972) told by Josiele, a Portuguese-English undergraduate student of a private university located in the south zone of the city of Rio de Janeiro. With data generated in four reflective conversations, we take into consideration, among other topics, parts of Josiele s formative trajectory linked to her experiences in the supervised teaching practice, in the PIBID/English Project, in the language course where she teaches, especially her fears and frustrations. Within a qualitative and interpretative view of research (DENZIN, LINCOLN, 2006), the analysis is conducted according to the perspectives of Narrative Analysis (BRUNER, 2004; BASTOS, 2005) and of Appraisal System (MARTIN; WHITE, 2005). Thus, I seek to: (i) investigate how the narratives told by Josiele are (co)constructed throughout the interaction, (ii) reflect critically on the topics emerging from them, (iii) examine the evaluative marks and how they contribute discursively to the (co)construction of identities (MOITA LOPES, 2003). Amongst different experiences, the study contributed to the generation of understandings about the process situated in this research of becoming and of being a teacher and the results indicate that our interactions have enabled us to (i) reflect critically on the type of student/professional Josiele is becoming, as well as (ii) to share complaints, pedagogical proposals, moments of success and episodes of failure which were, on many occasions, intensified and expanded by our evaluative discourse as (co)narrators.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui