As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: WORLD VIEWS AND PROJECTS OF SECONDARY LEVEL SKILLED WORKERS Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO Autor(es): SUZANA LANNA BURNIER COELHO
Colaborador(es): TANIA DAUSTER - Orientador
Número do Conteúdo: 4331
Catalogação: 23/12/2003 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4331@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4331@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.4331
Resumo:
Título: WORLD VIEWS AND PROJECTS OF SECONDARY LEVEL SKILLED WORKERS Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO Autor(es): SUZANA LANNA BURNIER COELHO
Colaborador(es): TANIA DAUSTER - Orientador
Número do Conteúdo: 4331
Catalogação: 23/12/2003 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4331@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4331@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.4331
Resumo:
This research describes and analyses the construction and
reconstruction process of secondary level skilled workers
world views in their dialogue on the cultural dynamics of
the late modern society. The data was collected through
interviews with twenty secondary level skilled workers
( sixteen men and four women) some of them for three years
following their life histories. Some of the workers´
fathers and mothers were also interviewed in their homes.
Interviews also took place at work and in their places of
leisure. Focusing on the subjects´ perceptions, the
research tried to identify, describe and interpret the
dialogue between these workers, which come from different
socio-cultural contexts, and the modern cultural and
disciplinary patterns encountered in their families,
neighborhoods, schools, companies and places of leisure.
The research findings show that, belonging to the bourgeois
human model, the workers also are influenced by popular
groups and also by the middle class. This reveals
particular symbolic universes, hybrids, composed with
practices and representations chosen from different social
groups, institutions and media, and referred in the central
elements of their projects. The research also points to
various factors which direct these choices, from the
familiar configurations to personal peculiarities and the
experienced institutions and practices. The conclusions
point to the classic tension between the individual,
subjectivity and identity, on the one hand and, on the
other, rationality, universality and social life - a
tension that is differently managed by the various cultural
groups. In the case of these workers, a tendency of the
institutions accessed by them along their life histories
was identified as encouraging the rationality aspects in
prejudicing their subjectivity in areas such as educational
establishments, trade unions, universities and work place.
But this is not the only tendency and the rationality
dialogues tensely and intensely with the popular culture
values stemming from institutions such as the family and
religion and from areas such as the local neighborhood and
social networks. In this complex framework the skilled
workers compose their world views and projects, full of
limits as well as possibilities.
Descrição | Arquivo |
CHAPTER 1 | |
CHAPTER 2 | |
CHAPTER 3 | |
CHAPTER 4 | |
CHAPTER 5 | |
CHAPTER 6 | |
CHAPTER 7 | |
CHAPTER 8 | |
CHAPTER 9 | |
BIBLIOGRAPHY AND ANNEX |