$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Formato DC |



Título: THE ZONE OF CULTURAL AMPLIFICATION : A STUDY OF THE CHILD COGNITION SITUATED INSCHOOL CONTEXT
Autor: MARISOL BARENCO DE MELLO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  LEANDRO AUGUSTO MARQUES COELHO KONDER - ADVISOR
Nº do Conteudo: 4313
Catalogação:  16/12/2003 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4313@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4313@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.4313

Resumo:
This work has as starting point the critical to the rational presuppositions of the theories of children cognition and its development, that have as characteristic the decontextualized abstraction as telos and condition to the development. Carrying through one review of research on cognition and in specific way research that deals with the question of the representation, search concepts in these researches to trace master lines of an approach of the cognition as situated in culturally constrained contexts. Considering as focus of the research the spatial representations and the development of relative knowledge to this field, search to understand cultural objects in its historicity as constituent of the contexts and the cognitive changes that are made possible there. In three studies carried through in a context of a public school of Petrópolis, Rio de Janeiro, articulates the concepts of the different considered theories to construct a database that considers the possibility of situated cognition, analyzing the processes of changes in children representations in these contexts from the interaction on cultural tools - language and spatial representations. Considering as central concepts in this approach the concepts of appropriation and recontextualization of diverse basis of knowledge for the situated construction of new knowledge, presents the concept of zone of cultural amplification, related to the interactive and constructive relations of knowledge that are possible by the insertion of cultural objects in school contexts. This work claims for the relation between culture, language and cognition in the child development, considering one theoretical approach by which the human and cultural development can be understood, taking in account its social, historical and cultural contextuality.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF  
CHAPTER 1  PDF  
CHAPTER 2  PDF  
CHAPTER 3  PDF  
CHAPTER 4  PDF  
CHAPTER 5  PDF  
CHAPTER 6  PDF  
REFERENCES  PDF  
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui