$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: YOUTH AND ADULT EDUCATION: THE PEJ S EXPERIENCE IN THE CITY OF RIO DE JANEIRO
Autor: MARCOS ANTONIO MACEDO DAS CHAGAS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ALICIA MARIA CATALANO DE BONAMINO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 4190
Catalogação:  25/11/2003 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4190@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4190@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.4190

Resumo:
The present study has the purpose of examining, from a reflection on the history of adult education, the successive educational policies destined to individuals who are 15 years old or more and were unable to continue studying. Since the early Brazilian Republic, adult education is based on popular education, which frequently rejected permanent programs. Therefore, the educational level of youngsters and adults has not achieved significant progress. On the other hand, intensive (supletivo) adult education is a constant in our history, being organized according to labor market demands. With the employment crisis, which worsened since the 1990s, a situation that extinguished hundreds of labor positions, adult education has changed its focus. The advance of neoliberalism, emphasizing multi-purpose, proactive, autonomous and flexible workers, has classified labor achievements of the past - which somehow protected workers from inequalities caused by capital - as obsolete and retrograde. Such older labor achievements were denounced as responsible for the capitalist crisis, and workers who symbolized an age of class progress and unions were kept away from the scarce job offers. Since the 1980s, in Brazil, the young individual, an icon of such new times, has been retrieved and brought back to the scene. Such labor actions, being connected to the history of adult education, have lead us to investigate how the phenomenon of juvenilization is taking place within Juvenile and Adult Education programs. We have decided to focus our studies on a basic education program named Projeto de Educação Juvenil (PEJ, Juvenile Education Project) by the Municipal Education Department of the City of Rio de Janeiro, seeking to understand how the relations between youngsters and adults are being structured within this Project.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES AND ANNEX  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui