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Coleção Digital

Avançada


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Título: NOT VISUAL SENSORIAL AESTHETIC: PERCEPTION OF THE TACTILE BEAUTY
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Autor(es): CLAUDIA PEREIRA LEITE

Colaborador(es):  JOSE LUIZ MENDES RIPPER - Orientador
Número do Conteúdo: 4125
Catalogação:  13/11/2003 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL

Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4125@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4125@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.4125

Resumo:
The proposal of this study is to show some aesthetic aspects of the tactile perception through theoretical and practical research. This work questions the interpretation of the traditional-occidental aesthetic sense which restricts to eyes and ears the capacity of placing us in contact with beauty. The practical research consists of the experimentation with art and design objects, in a dark environment searching to evaluate the possibility of enjoyment of the tactile beauty for blind and seeing people. The experimentation was concluded inside a structure called Geodesic Domes, constructed with technology developed by the Laboratory of Inquiry in Living Design (LILD) of the Pontifical University Catholic of Rio de Janeiro (PUC-RJ). The conclusion is based on the concept of beauty as aesthetic feeling, a knowledge that manifests itself in the freedom of the spiritual level, thus, considered as knowledge. The ascendance of the subject to the aesthetic field of the Other is placed, in this work, as the principal way for the constitution of the imaginative principles, not only of Beuty, but also of Good and Truth that integrate the conscience of the being, that is, its proper existence.

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