$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: CONFRONTATION OF VOICES IN SCHOOL CONTEXTS: PERCEPTIONS ON PORTUGUESE GRAMMAR TEACHING
Autor: FERNANDA GOMES COELHO JUNQUEIRA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  LUCIA PACHECO DE OLIVEIRA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 4009
Catalogação:  16/10/2003 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4009@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=4009@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.4009

Resumo:
This research investigates the discursive voices involved in the teaching of Portuguese grammar in school contexts: the voice of the educational system, schools, teachers, students and families. The study of these voices which share the same discursive universe, as well as the conceptions they express about grammar, was based on Bakhtin`s (1981, 2000) notions of voice, dialogism and polyphony and on the contributions of research work about Portuguese language teaching (Bagno, 1999, 2002; Geraldi, 1987, 1996, 2002; Perini, 2001; Possenti, 1996, 2002). The main corpus of this study is composed of spoken discourse data that were recorded and transcribed. Interviews (N=52) with teachers, students and student mothers from 5th to 8th grades were conducted in two schools, a private and a public one. A vice-director and a coordinator were interviewed, representing each school. The text of the National Curriculum Parameters (PCNs) for the Portuguese language was added to the corpus in order to represent the voice of the educational system voice. The confrontation of voices is developed around five themes that emerged from the data: grammar teaching, contents, purposes, ways of teaching/learning and linguistic variation. We investigated each discursive voice in order to check how the discourse of a voice reflects the discourse of another voice, emphasizing the aspects in which such voices echo simultaneously. This confrontation of voices allowed us to describe and analyze the different perceptions related to grammar teaching; to identify the contributions of new linguistic theories to Portuguese teaching; to verify that language, grammar and language teaching conceptions affect pedagogic practice; and to realize that, for students, teaching success is related to the way this practice is implemented by teachers in the classroom.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
CHAPTER 7  PDF
CHAPTER 8  PDF
REFERENCES AND ANNEX  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui