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Coleção Digital
Título: DYNAMIC OF A VERTICAL OVERHUNG ROTOR WITH IMPACT Autor: FREDY JONEL CORAL ALAMO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
HANS INGO WEBER - ADVISOR
Nº do Conteudo: 3640
Catalogação: 16/06/2003 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=3640@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=3640@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.3640
Resumo:
Título: DYNAMIC OF A VERTICAL OVERHUNG ROTOR WITH IMPACT Autor: FREDY JONEL CORAL ALAMO
Nº do Conteudo: 3640
Catalogação: 16/06/2003 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=3640@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=3640@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.3640
Resumo:
In this work a dynamic model for the overhung rotor,
considering the contact phenomenon between the rotor and
the stator is analyzed. It is modeled as a shaft-rotor-
stator system with contact. The analysis of contact is
particularly complex, due to the high nonlinearity of
motion equations. Impact with the stator is accounted by a
consistent contact model, as Kelvin-Vôigt model, and,
rotor`s motion equation is encountered employing
Lagrangean`s method; this equations are capable of
capturing the phenomenon due to lateral vibration, as:
forward whirl, backward whirl, rolling or sliding along the
stator. Due to the combined parameters and the effect of
nonlinearity in motion equations, the dynamical
response is not simple or easily predictable. Numerical
simulation is the preferred method of analysis, exactly is
used the Runge-Kutta Fehlberg method with variable step.
Simulation results show that under certain conditions, a
rotor changes its orbit due the impacts with the stator and
after that, it executes backward whirl motion. It is a kind
of phenomenon, which is considered as the most violent and
dangerous in rotating machines. To this end, the analysis
of a vertical overhung shaft-disc system with annular guard
is investigated. The passing through its critical speed is
analyzed when driven by an electric motor (also when the
system operates under a constant rotational velocity). In
addition, in this work the results obtained with an
experimental test rig are used to investigate the whirl
phenomenon.