$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: CONCEPTIONS OF FAMILIES FOR CHILDREN: CONTRIBUTIONS OF BEHAVIOR ANALYSIS
Autor: ILANA CAMURCA LANDIM TAVARES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  JULIANE CALLEGARO BORSA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 35835
Catalogação:  12/12/2018 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=35835@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=35835@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.35835

Resumo:
The family configurations are in the process of diversification, so that the traditional family model, formed by man and woman united in matrimony, is not the only one to be legitimized by society. These various family arrangements can result in different conceptions about the family. Considering these changes, this study had as general objective to investigate the conceptions of families for children, considering their graphic productions and verbal reports from the theoretical perspective of behavioral analysis. A study has a total of 108 children aged five to 12 years (M equals to 8.58, SD equals to 1.54), living in the city of Rio de Janeiro (RJ), 51 girls (47.2 percent) and 57 boys (52.8 percent) and their respective managers (71.3 percent women, M age equals to 36.9, SD equals to 7.31). The children were asked to draw a family and required clarifications about the drawing, which were noted on a record sheet. In the end, the child was asked what a family was for her. Content was stored in both text and audio format. In addition, respondents were asked to complete a sociodemographic questionnaire containing information about the child s family. To analyze the data of the registration form and the sociodemographic questionnaire, descriptive analyzes and the chi-square test were performed. Regarding the verbal reports of the child, a lexical analysis was carried out, proposed by the IRaMuTeQ program and a content analysis based on Bardin. The results indicated that the children portrayed the traditional family stereotype, consisting of father, mother and children, in their drawings (67.6 percent, n equals to 73) and reports. On the other hand, it was verified that the children understand the family from the affective dimension, and not only associated to the common spaces of coexistence and dwelling. This study proposed new empirical and theoretical perspectives for the evaluation of family design and verbal reporting. He also suggested the need to better understand how the various family arrangements are presented by children.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui