$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: STOP TAKING THE INTERNET SERIOUSLY: THE DISCURSIVE CONSTRUCTION OF POLARIZATION ON A YOUTUBE CHANNEL IN THE LIGHT OF THE APPRAISAL SYSTEM
Autor: RODRIGO COSTA DOS SANTOS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ADRIANA NOGUEIRA ACCIOLY NOBREGA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 34802
Catalogação:  16/08/2018 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=34802@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=34802@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.34802

Resumo:
Aiming to investigate the polarization between Science and Conspiracy (BESSI et al, 2016) - an increasingly relevant issue when considering the growth of the internet as a space for collaborative learning - a qualitative-interpretative analysis (DENZIN; LINCOLN, 2005) is performed on the comments section of the video Fomos à Lua? from the YouTube channel Nerdologia. To that end, a socio-semiotic perspective of language (HALLIDAY; MATHIESSEN, 2014; MARTIN, 2016) is adopted, with the theoretical contribution of Systemic-Functional Linguistics, using the Appraisal System (MARTIN; WHITE, 2005; TAVARES, 2014; VIAN JR, 2012). In this perspective, the principles of writing-in-interaction (BULLA, 2014) are considered, understanding that computer-mediated communication (CMC) reconfigures aspects of face-to-face interaction in writing. The methodology adopted is document analysis (TAVARES, 2014), as it favors the observation of relevant factors in the maturation process of individuals and societies (APPOLINÁRIO, 2009 apud SOBRINHO, 2015). Results suggest that polarization creates Imagined Communities (ANDERSON, 2008; HARJU, 2016), human groups characterized by the lack of a criterion for their communion, which is based not necessarily on a social bond but on the belief (imaginary) of such a bond. This fragile criterion of communion may cause the members of an Imagined Community to polarize their discussions, using the resources of Engagement and Graduation (MARTIN; WHITE, 2005; WHITE, 2015) to limit opposing positions and to potentiate their own. It is proposed that the use of evaluative resources demonstrates two affordances of such communities: solidarity in group maintenance and cynicism in conflict resolution. The way Imagined Communities operate highlights what appears to be the inherent conflict in the use of YouTube for scientific dissemination, since it is defined at the same time as both a collaborative on-line learning platform (FINARDI; PORCINO, 2014) and as an affinity group (BARTON; LEE, 2013).

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND EPIGRAPH  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES AND ANNEX  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui