$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: FOSTERING CRITICAL FEELING: AN INTERSECTIONAL FEMINIST LOOK AT THE SOCIOCONSTRUCTION OF LANGUAGE TEACHERS SOCIAL IDENTITIES OF GENDER, RACE/ETHNICITY AND CLASS
Autor: THAIS REGINA SANTOS BORGES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ADRIANA NOGUEIRA ACCIOLY NOBREGA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 33770
Catalogação:  03/05/2018 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=33770@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=33770@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.33770

Resumo:
The aim of this research is to understand the socioconstruction of the identities of three EFL teachers in relation to their intersectional crossings (Ferreira, 2012, 2015; Collins;Bilge, 2016), through a micro analysis, which makes use of the Systemic-Functional Linguistics Appraisal System (Halliday; Hasan, 1989; Halliday, 1994; Martin; White, 2005), and a macro analysis, in a process of critical reflexivity that aims at the ripening of a critical feeling (Borges, 2016), which is based on the awareness of issues related to human suffering, stigma, ideology and power relations (Foucault, 1969; Goffman, 1963; Butler, 1993). Thus, I analyze narratives of critical moments experienced by teachers and stories of agentivity in their daily pedagogical practices, under the premises of the qualitative methodology of research, especially the concept of situated knowledge (Haraway, 1988), and in alignment with intersectional feminist epistemology (Lykke, 2010). The results indicate the direct influence of social identities of gender, race/ethnicity and social class in the discursive construction of their identity practices as teachers, reinforcing the importance of understanding the identity crossings that shape us, in the world and with the world (Souza, 2011), to promote critical conscience (Freire, 1987) and the possible hegemonic struggles (Fairclough, [1992] 2001) in the setting of the foreign language classroom as a place of dissent and unlearning (hooks, 1994, 2003; Moita Lopes et al, 2006, 2013). I also stress that the contribution of this work does not lie in giving voice to these women, but rather in the chance of allowing us to listen to the representations they make (Riessman, 1993) of the classroom reality, aiming at the co-construction and re-signification of this experience so it helps develop the becoming of the critical feeling I defend in this paper.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui