$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE FRONTIERS AND USAGE OF HISTORY IN ARTISTIC PRODUCTION BY ADRIANA VAREJÃO
Autor: CARLOS VINICIUS DA SILVA TAVEIRA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ANA PAULA VEIGA KIFFER - ADVISOR
Nº do Conteudo: 32404
Catalogação:  19/12/2017 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=32404@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=32404@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.32404

Resumo:
This thesis intends to relate the work of visual arts artist, Adriana Varejão (Rio de Janeiro, 1964 -) to usage of themes and images common for the historiography. Having worked for over 30 years as a professional artist, Adriana Varejão has produced works that transit through the variety of contents and operate on diverse aesthetic fundaments within visual arts. The most known field is the painting, with outspreads through such art as installation, photography and cinematography. The topics related to written history can be seen in many of these works in many different ways. This research is going to approach precisely the specific group of issues, considering how the artist analyses the history and what elements are used to deconstruct it and create it through a ficctional and singular narrative, through which the determined events from the past will be interpreted through a different perspective. For the artist, the past is not simply what has already passed, but it is what has survived, what can be re-told in a different way. In her works, we can see the appropration, mostly through the parody of parts of images, in some cases anonymous, others created by another artist, with the objective of creating works of art with different meanings. What Adriana Varejão realizes is the fact that these parts of images from the past are considered to be articulated as determined ideas and to change them, it is necessary to transform this iconography. Having said that, this thesis is going to approach the ways the artist uses the images from the past, adapting them and creating new questions. Firstly, this thesis is going to analyse how does this appropriation occur and whether there are any strict criteria for it. Secondly, the parody is going to be analysed, its usage in the artist s work, in its conceptual and aesthetic form, and its relation with the history. Thirdly, the thesis is going to study two important contributions in form of cultural influence: baroque and modernism, where the past is present. As a conclusion, this work is going to reflect upon the variety of possibilities of thinking about the past and writing the history.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui