$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: INTERCULTURALITY IN VISUAL ARTS TEACHING AT COLÉGIO PEDRO II
Autor: WILSON CARDOSO JUNIOR
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  VERA MARIA FERRAO CANDAU - ADVISOR
Nº do Conteudo: 31563
Catalogação:  26/09/2017 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=31563@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=31563@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.31563

Resumo:
The present paper had as main objective to gather practices and conceptions aimed at the promotion of intercultural teaching of Visual Arts in school education. Based on the understanding that the social-historical idea of hegemonic art has produced the non-existence of the arts among the subordinated people by processes of outrification and peripherization (exclusion to periphery) restricting them in the past of the history of the art. The theoretical reference articulates the concepts of critical interculturality (WALSH, 2009, 2011), the conception of intercultural critical education (CANDAU, 2006, 2009a, 2009b, 2014, 2016) and the ecology of knowledge (SANTOS, 2006, 2008, 2010) in connection with the conceptions of post-modernism visual arts teaching (BARBOSA, 1981, 1998, 2002, 2005), intercultural teaching of arts (RICHTER, 2002, 2003, 2008; MASON, 2000) integrated curriculum and poorly structured disciplines (PARSONS, 2005) and post-autonomous art (CANCLINI, 2012). A case study of the interculturality and Visual Arts at Colégio Pedro II was undertaken, mainly using semi-structured interviews. The results point out the existence of an out-of-the-box arts teaching based upon the concepts of arts as experience and art in large field which has invested in interculturality as the epistemological source of workshops where students tell their life stories; of the curriculum by thematic main points touched by contemporaneous art and pop art, with emphasis on native, African and Afro-Brazilian art; of ongoing teacher training with focus on the meaning of the relationship between teacher/researcher and teacher/curator; of antiracist visual arts teaching connected to the cultural identities of the practitioners. This perspective is in articulation with the demands for cognitive justice and a dignified education and has put forward as a critical issue the concept of quality of visual arts teaching controlled by the single root history of art - linear and Eurocentric.

Descrição Arquivo
COVER, THANKS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY, LISTS, EPIGRAPH  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES AND ANNEX  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui