$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC|



Título: FROM MIRACLE TO CURSE: SERGIO BERNARDES AND BRASILIA (1968-74)
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Autor(es): MARCELO AUGUSTO FELICETTI DA SILVA

Colaborador(es):  ANA LUIZA DE SOUZA NOBRE - Orientador
Número do Conteúdo: 28475
Catalogação:  20/12/2016 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL

Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=28475@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=28475@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.28475

Resumo:
The production of the Brazilian and native of Rio de Janeiro architect Sergio Bernardes is as vast as unknown. Assertive and questioner, since the beginning of his career, he presented himself against the conceptual, stylistic and projective formats. Graduated in 1948 at the Universidade do Brasil, he worked until 1990s in the large field of the project with abrupt change in the architectonical scale of the 1960s and 1970s. Starting from the experimentation of more restrict and defined programs, he interspersed a complex universe of the megastructures and headed prospective and visionary to the territory scale. By experimenting steel as structural source of architecture, he threw himself into the universe of the non euclidianas geometries; he hung pavilions as bridges, houses as cable cars; tested light materials in the construction, and increased the industrial production through the development of elements for series manufacturing. Through an ambitious way of multidisciplined associations of knowledge, laboratorial research and experimental investigation of the construction site, he pursued a type of systemic idealism, based on a technological virtuousism. From architect to a social inventor , he reassured his belief in the modern individual, in the power of reason, in the potency of the project and in a preventive action of future. In the Brazilian architectonical context of the 1960s and 70s, he truly believed in the renovation of his architecture, taking advantage of the good relationship he had with the Military, especially, during a period of economical force (concentration of incomes) and the progressive development of the country during the Dictatorship era, the Brazilian Miracle (1968/73). A moment in which, the architect takes over the protagonism of the just built, Federal Capital, Brasilia. This research is about four of the Sergio Bernardes emblematic projects for Brasilia– Instituto Brasileiro do Café – IBC (1968/71); Ministério da Marinha – MM (1970/73); Escola Superior de Guerra (1970/74); Monumento ao Pavilhão Nacional (1972) – all destined to the military government and finished within the period of time called the miracle , in order to understand how much of a possibility without precedents they meant for his architecture, and at the same time, how much of this opened the way to a curse that haunts his work since then.

Descrição Arquivo
COVER, THANKS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY, FIGURES LISTS, EPIGRAPH  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
REFERENCES  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui