$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: BETWEEN THE VISIBLE AND THE INVISIBLE: THE PRESENCE OF THE CHILD IN KINDERGARTEN INSTITUTION
Autor: PAULA LANNES PEREIRA PASSOS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  SONIA KRAMER - ADVISOR
Nº do Conteudo: 25925
Catalogação:  14/03/2016 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=25925@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=25925@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.25925

Resumo:
This dissertation, performed in a community daycare in the municipality of Rio de Janeiro, aims to study interactions between adults and children. Prioritizes interactions and practices that give visibility the child in order to understand the strengths and weaknesses of early childhood education institution as a space that favors the meeting with the child. The methodology adopted was observations (records in field book) of a group of children 3-4 years old, interviews with the coordinator, teacher, auxiliary and mother / official and informal conversations with the director, teacher and auxiliary. The categories were defined from Buber s concepts of presence, meeting, between, dialogue. The first chapter deals with the research building process. Contextualizes the study in dialogue with the theoretical framework, presents the Daycare and the subjects researched and entry into the field. The second chapter is dedicated to Buber and Bakhtin. The act of searching is analyzed, from concepts of Bakhtin in order to reflect on the place where the researcher takes and how to research subjects treated. The third chapter analyzes the observation and interviews in order to understand if the Daycare space favors that children and adults who work in establishing authentic relationships with each other. The final considerations reflect on the positive aspects and how these contribute to true relationships, enabling meetings in which subjects are present and involved. The weaknesses are cited as possibilities for change that collaborate in the formation of spaces and times that prioritize children and their development.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui