INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC



Título: TO EXPLAIN THE PRESENT, YOU MUST STUDY THE STORY OF THE PAST: PROFESSIONAL NARRATIVES OF COMMUNITY PRESCHOOLS IN THE BAIXADA FLUMINENSE
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Autor(es): ALEXANDRA COELHO PENA

Colaborador(es):  SONIA KRAMER - Orientador
Número do Conteúdo: 25918
Catalogação:  11/03/2016 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL

Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=25918@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=25918@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.25918

Resumo:
The thesis analizes the narratives of ten educators - teachers, coordinators, cooks and general helpers – of three community preschools. Its main goal is to know who are these professionals, responsible for the assistance and care of children between zero and five years old of three community preschools in the region of Baixada Fluminense in the state of Rio de Janeiro. In the context of this research, to analize the narratives meant: approach those professionals, listen to them, try to understand them in their integrity, humanity and relations. These community institutions are very important because they occupy a very important role in the educational services of the studied region, which are not able to meet the educational needs of the population. The methodological strategy, sustained in dialogue with Martin Buber, Mikhail Bakhtin and Paulo Freire, was to retell the stories of life of the professionals that work in the community preschools. The first chapter mentions the themes of the narratives, memory, training and education, reconstructs the history of the community preschools in Brazil, specifically in the Baixada Fluminense region. It also discusses the choice of life stories as a methodology for this research. The second chapter focuses on the dialogue philosophy as a proposal to enlarge the analysis and understanding of the stories of life bringing the main concepts of Martin Buber, Mikhail Bakhtin and Paulo Freire. The third chapter retells the stories of life of the interviewed and the fourth and fifth chapters analizes the stories of life of the professionals that work in the community preschools in Baixada Fluminense, divided in two axial parts: childhood stories and training/education (chapter 4) and stories of professional/educational practices with children, adults and institutions with the culture and religion (chapter5). The last chapter brings reflections and suggestions, based on what is possible to learn with the life stories, for the training/education of preschool teachers.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui