$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: DIURNAL AND NOCTURNAL SCHEDULES: INEQUALITIES OF ORIGIN AND TRAINING OF STUDENTS OF A PEDAGOGY COURSE
Autor: PRISCILA ANDRADE MAGALHAES RODRIGUES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ROSALY HERMENGARDA LIMA BRANDAO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 24880
Catalogação:  09/07/2015 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=24880@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=24880@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.24880

Resumo:
This research analyzes the differences between the profiles and working/study conditions of diurnal and nocturnal schedules for students of pedagogy of a public institution in the state of Rio de Janeiro. The training and working development conditions of these students were collated through the eyes of the students themselves and their teachers. We have sought to characterize possible differences in training opportunities in both day and night schedules. As it has already been discussed in the specialized literature, pedagogy students generally come from lower class strata, and therefore these students require human and material conditions for greater commitment and investment in a higher education course in order to counterbalance the possible shortcomings of their basic training. 16 professors of pedagogy of the institution studied have been interviewed, 334 questionnaires to students in both diurnal and nocturnal schedules have been applied, 57 students have written reports about their experience in the course and we have had 15 informal conversations with students of the two schedules. In addition to this material, we have sought to characterize the conditions of the university infrastructure to treat these students as well as the use of the course and the opportunities offered by the university to them. Bourdieu’s concepts of habitus, cultural capital, trajectory and strategy were essential for this study. We also base it on the literature on quality of education, a theme that has been researched for two decades by SOCED, whose staff I am part of. In analogy to the studies on the school effect, we have decided to focus on the university effect. Thus, the university effect has been analyzed from the organization of the academic processes of the university buildings (such as libraries, study rooms, open spaces, etc.), the academic support resources – conferences, events, scholarships of different types (PIBIC, PIBID, monitoring, extension...) – and the university atmosphere which promotes academic, cultural and social activities for students. With this set of elements, we have sought to raise some hypotheses about the schedule effect, identifying some differences that deserve further consideration of the inequalities in educational opportunities between those students who study in the morning and those ones who study in the evening.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui