$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: FOR OTHER POSSIBLE HISTORIES: SEARCHING FOR CULTURAL DIALOGUES IN HISTORY TEXTBOOKS
Autor: CINTHIA MONTEIRO DE ARAUJO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  VERA MARIA FERRAO CANDAU - ADVISOR
Nº do Conteudo: 21328
Catalogação:  19/03/2013 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=21328@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=21328@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.21328

Resumo:
The analysis of curriculum policies for History Teaching in the last decades shows the persistence of a linear and progressive time perspective in curricular organization.Supported by Ivor Goodson, François Hartog and Reinhart Kosseleck’s theories, this characteristic is understood as part of a disciplinary tradition that remains stable since nineteenth century, when History had achieved a status of school discipline. This tradition is here defined as a modern one since it contains evidences of a modern regime of historicity. It had resulted in a specific place for Brazilian History in historical narratives, related to an Eurocentric logic that excludes or settles the Other in a secondary place in the process of History. This thesis aims to criticize this perspective and to propose an alternative approach based on the contributions of Boaventura de Sousa Santos. Santos critics of modern western thinking indicate the possibility of overcome rational monocultures through a sociology of absences, sociology of emergences and a work of translation. Therefore, I argue that a critical view of the monoculture of linear time in History teaching promotes the emergence of other possible histories. The emphasis on temporal dimension of simultaneity favors contacts and confrontations required for the establishment of intercultural dialogues in school knowledge. Recognized in its epistemological specificity and cultural dimension, the school knowledge is able to be and adequate space for the work of translation. The research focuses two History textbooks collections approved in PNLD 2011 in order to find evidences of tradition and signs of alternative. It also seeks to reveal assimetric modes of production which forge non-existences as well as to symbolically enlarge the possibilities of historical narratives. Content analysis investigates the place of Brazilian History in the general curricular organization of textbooks and conceptions of time that are made explicit and mobilized in the treatment of content. The different curricular organization of each textbook – chronological and thematic organization – establishes different limitations and advantages to build intercultural contact areas. Nevertheless, the analyses underline the potential development of a multiplicity of temporalities through the historical notion of permanence.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
CHAPTER 7  PDF
REFERENCES AND ANNEX  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui