$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE CONCEPT OF FORMALISM AND MODERN ARCHITECTURE: A CONTRIBUTION FOR A CRITICAL REVIEW OF THE WORK OF OSCAR NIEMEYER
Autor: SYLVIA DE SOUZA E SILVA RIBEIRO COUTINHO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  JOAO MASAO KAMITA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 21056
Catalogação:  29/01/2013 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=21056@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=21056@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.21056

Resumo:
Noticing an almost universal difficulty of developing a critical analysis of the work of the architect Oscar Niemeyer, and checking that the current discourse has consolidated a polarization between detractors and uplifting, ruling respectively the idea of a free formalism or of a creative exuberance, it has been searched to initially clarify the reasons for this reductionist reading, relating it to a broader assumptions of the Modern Movement in architecture. For that, was required an historiographical revision of the guiding principles of modern art and the link with the original sources of the formalistic thought making an examination at the inaugural theory from Konrad Fiedler and the unfolding in the field of modern history and criticism. Thereby was formed a theoretical body, which allowed to understand the controversial and radicals reactions that mobilized the main guiding centers of the architecture modern project. From the Pampulha’s project to the construction of Brasilia, Niemeyer s work became at the same time a provocative element and a concrete expression of latent tensions that were part of the Movement. From the contemporary point of view, is put on the agenda a critical analysis of the accession of the modern architecture to the positivist idealism in the predominant side, the functionalism, guided by a moral imperative that supposed a social reform to be leaded by the architecture. However as soon as it became evident the utopian character of this program, the revisionist critique complains the unique aspects of the field of architecture, while Niemeyer is perceived as a precursor because of his refusal to adhere to predetermined principles and dedicate himself to a architecture as a autonomous space of artistic research and associating himself to the principles of formalist theory of art.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LIST OF FIGURES  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
CHAPTER 7  PDF
CHAPTER 8  PDF
CHAPTER 9  PDF
REFERENCES  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui