$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE PROCESS OF WRITING ACADEMIC SUMMARIES: AN ANALYSIS BASED ON WRITING PROCESS MODELS AND TEXTUAL GENRES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Autor(es): MIGUEL PAIS MOREIRA LOPES

Colaborador(es):  ERICA DOS SANTOS RODRIGUES - Orientador
Número do Conteúdo: 20637
Catalogação:  30/10/2012 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL

Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=20637@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=20637@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.20637

Resumo:
This research aims at investigating the process of writing and revising academic summaries in grad courses by focusing on fundamental concepts in textual genres and writing process models. We considered how students perform summarization, which linguistic features and production strategies they use the most, which concepts of revision they have, and to what extent these factors influence the text’s quality and effectiveness. Academic writing has proven to be a challenge among university students, who, regardless of their field, seem less and less prepared to cope with the different genres in grad contexts. The academic summary is a genre that stands out in this regard, since it involves mastering a set of basic reading and writing abilities required in the writing of more complex genres. The methodology is based on an analysis of data obtained from a writing activity regarding summary writing carried out with two groups of students and with the use of the Camtasia Studio software. Summaries’ structuring was similar to the source text’s discursive organization. Students used lots of paraphrasing, mainly through synonyms and syntactic modifications. Summarization was characterized by lots of deletions, mostly clauses that are considered accessorial (adjective and adverbial), thus partly reflecting electronic summarization extraction patterns. Generally, propositions that were considered the most relevant matched the source text’s phrasal topics and were more easily recognized when written in direct order and appearing in a predictable position. Revision as a monitored writing process prevailed as a concept, with revision operations being performed during text production.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
ARQUIVO UNICO  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui