$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC|



Título: TEXTUAL READABILITY IN BRAZILIAN WORKBOOKS FOR ADULT EDUCATION (EJA): READING PROCESSING ISSUES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Autor(es): NELY SILVA DA MOTTA MESQUITA

Colaborador(es):  ERICA DOS SANTOS RODRIGUES - Orientador
VIOLETA DE SAN TIAGO DANTAS BARBOSA QUENTAL - Coorientador
Número do Conteúdo: 20615
Catalogação:  24/10/2012 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL

Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=20615@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=20615@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.20615

Resumo:
This research aims to investigate the processing of reading, making some considerations about the comprehension and the construction of senses to the text. The new theoretical approaches about the processing of reading are presented focusing on readers’ abilities and difficulties presented by texts themselves, including multimodal ones. The results of the most well-known tests on reading evaluation, PISA and ENCCEJA, are also commented, observing that Brazil needs to improve its performance in reading. We also discuss the concept of genre and we point to the facilitated comprehension that results from the knowledge about textual genres. As we believe in the importance of a better understanding of the question of functional illiteracy and how the public policy is facing this problem, we have chosen to work with some didactic material indicated to the education of youths and adults who are out of regular courses, the Didactic Collection of Textbooks for Youths and Adults, EJA Textbooks. The analysis of textual genres and readability rates in the texts of this Didactic Collection is presented after the explanation of the adopted methodology. There is also an examination of the multimodal resources appearing in the texts, and a table of the selected metrics of Coh-Metrix-Port with the results obtained with the submission of the texts of EJA Textbooks to this tool. These results allow the evaluation of reading difficulties presented by these texts, comparing the readability metrics, not only the ones obtained with the tool but also the ones resulting from the characterization of the genres. This research points to the relevance of using these results in the evaluation of the complexity of texts to be used in teaching, allowing establishing an ordination, in terms of the grade of readability in texts to be used by teachers.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
CHAPTER 7  PDF
ARQUIVO UNICO  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui