$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE PERFORMANCE OF THE PEDAGOGICAL COORDINATOR WITH TEACHERS IN THE PROCESS OF RECONTEXTUALIZATION OF OFFICIAL POLICY ON THE FIRST GRADE AT A RIO DE JANEIRO PUBLIC SCHOOL
Autor: VANIA FINHOLDT ANGELO LEITE
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  MARIA INES G F MARCONDES DE SOUZA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 19628
Catalogação:  12/06/2012 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=19628@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=19628@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.19628

Resumo:
This research is part of the discussions about educational reforms. It’s also included in the reformulations of the educational policy, which is being carried out in different countries, including Brazil.The work intends to contribute to this discussion, analyzing the role and the possibilities of the pedagogical coordination action onfirst grade Portuguese Language curricular policyexecution. Its object has been one public school at Rio de Janeiro city, assuming that the coordinator and the teachers are co-producers and creative readers of the educational policy text. The research is based on that question: How the pedagogical coordinator, engaged in a pedagogical project which guides its actions along with the teachers at the school she works, balances the State policy (external proposal) with the school project (internal proposal). To provide a basis to the analyses of the curricular policy execution process, I use the Stephen Ball’s Policies Cycle (Ball et al, 1992) and the Basil Bernstein’s theory (1996),regarding the Pedagogical Speech Model. It’s a qualitative research which used the following instruments: observation of Teachers’ Studies Meetings, Teachers’ conference and first grade classes; interviews with the coordinator, and with the first grade and reading room teachers; document analyses of the Curricular Guidelinesand the Pedagogical Support Guides to the first grade. The study shows that the coordinator has sought to ensure the teaching/learning process of the students, during the implementation process of the Portuguese Language curricular policy. She has developed reading projects (internal proposal) along with the teachers and, at the same time, she has obeyed the determinations of the SME (external proposal), regarding the goal and the what to teach (Portuguese Language literacy program). The coordinator defends and guides the teachers to direct their classes, following the competence model regarding how to teach. This balance between the school pedagogical proposal and the SME proposal results in a hybrid pedagogical model in these aspects: a) as regards to the competence model, the coordinator stands up that the teachers intervene in accordance with the student logic, following the rhythm and learning style of each one; b) as regards to the performance model, the coordinator follows the CurricularGuidelinesonwhatto teach on first grade and on well defined criteria to evaluate the students.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
REFERENCES AND APPENDICES  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui