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Coleção Digital
Título: THE EXCLUSION OF THE LOW INCOME POPULATION FROM THE MARKET EXCHANGE SYSTEMS: A HISTORICAL ANALYSIS FROM A MARKETING PERSPECTIVE Autor: ALESSANDRA BAIOCCHI ANTUNES CORREA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
PAULO CESAR DE MENDONCA MOTTA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 17977
Catalogação: 12/08/2011 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS trabalho premiado
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=17977@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=17977@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.17977
Resumo:
Título: THE EXCLUSION OF THE LOW INCOME POPULATION FROM THE MARKET EXCHANGE SYSTEMS: A HISTORICAL ANALYSIS FROM A MARKETING PERSPECTIVE Autor: ALESSANDRA BAIOCCHI ANTUNES CORREA
Nº do Conteudo: 17977
Catalogação: 12/08/2011 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS trabalho premiado
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=17977@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=17977@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.17977
Resumo:
Starting from the premise that poverty has always existed and has never
been resolved; this dissertation examines, from a marketing perspective, the
exclusion of the low-income population from trading systems over the course of
history. This paper investigates how the poor lived and interacted with
social/political/economic systems, using the exchange patterns of Karl Polanyi:
reciprocity, redistribution and market exchange. The following regions and
periods are drawn on as examples: Classical Greece, between the fifth and fourth
centuries before Christ; ancient Rome, during the first four centuries after Christ;
medieval Paris in the thirteenth century; parts of Western Europe in the early
modern age, between 1320 and 1420. Initially, the study advances two postulates.
First, that by placing marketing in a historical perspective of poverty, an
understanding is achieved that until now was considered unlikely or superfluous.
Thus, the importance is stressed, not of rewriting history, but of venturing a look
at the low-income consumer from the perspective of marketing. This means,
specifically, repositioning the poor as the central unit of analysis, following
standard practice in the discipline of marketing. Second, it assumes that by giving
the poor a voice to manifest themselves as consumers, an imported door is opened
to marketing becoming present in studies of poverty. The contemporary, so-called
subjective approach, proposes just that and is allied to the multidimensional view
of poverty that transcends income in order to identify poverty and exclusion.