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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: INTERCULTURALISM AND POLITICS IN SCHOLL EDUCATION INDIGENOUS VILLAGE TEKO HAW - PARÁ Autor: ANTONIO JORGE PARAENSE DA PAIXÃO
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
JOSE MAURICIO PAIVA ANDION ARRUTI - ADVISOR
IVANILDE APOLUCENO DE OLIVEIRA - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 17637
Catalogação: 13/06/2011 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=17637@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=17637@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.17637
Resumo:
Título: INTERCULTURALISM AND POLITICS IN SCHOLL EDUCATION INDIGENOUS VILLAGE TEKO HAW - PARÁ Autor: ANTONIO JORGE PARAENSE DA PAIXÃO
IVANILDE APOLUCENO DE OLIVEIRA - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 17637
Catalogação: 13/06/2011 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=17637@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=17637@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.17637
Resumo:
The thesis investigates the relation that the indigenous community Tembe,
Teko Haw village, located on the left bank of the River Gurupi, county
Paragominas (PA), border with the state of Maranhao, keeps with their
school. Using the participant observation, interviews with teachers indigenous and
non indigenous and the coordination of schools, as well as the incursion of
documents and laws that support this type of education, we seek understand the
local meanings and mishaps made by a educational policy based the concept of
interculturalism. For this we use the concept of school culture in order to
investigate how the village school Teko Haw constitute a physical and symbolic
territory separated from the culture of the village, both with regard of the
conceptions and the management of time, when what actors to identify how the
goal of the school education. The paper deals initially with the legislation and sets
the ERA in the state of Pará and Paragominas on the Tembe people, the concepts
of Culture and Intercultural school and finally presents the relation x community
school. Gave up a particular attention to the ways in which the Indian community
makes use of the school in a symbolical and political way, both in the context of
ethnic villages Tembe, as in the interethnic context of its relationship with the
regional society. Such uses will help us analyze the behavior of both managers
and non-native teachers who work with indigenous schools, and the way in which
indigenous leaders make the school so as to make the intercultural relation less
asymmetrical.