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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: ANHYDROUS AND HYDROUS ETHANOL PERFORMANCE AND COMBUSTION IN MULTIFUEL ENGINE Autor: ANTONIO CARLOS SCARDINI VILLELA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
SERGIO LEAL BRAGA - ADVISOR
CARLOS VALOIS MACIEL BRAGA - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 16728
Catalogação: 12/01/2011 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16728@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16728@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.16728
Resumo:
Título: ANHYDROUS AND HYDROUS ETHANOL PERFORMANCE AND COMBUSTION IN MULTIFUEL ENGINE Autor: ANTONIO CARLOS SCARDINI VILLELA
CARLOS VALOIS MACIEL BRAGA - CO-ADVISOR
Nº do Conteudo: 16728
Catalogação: 12/01/2011 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16728@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16728@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.16728
Resumo:
The present work includes a comparative performance engine test bed
study of a multifuel engine equipped with a programmable electronic central unit
(ECU), fueled with anhydrous and hydrous ethanol. It is reported fuel
consumption, power, torque and exhaust emissions with these two fuels for
different operational points. Using pressure data, acquired by a sensor installed
in one engine cylinder, it was possible to calculate heat release, rate of heat
release, mass fraction burned, combustion duration and others, for selected
cases. Tests occurred at three multifuel engine operational points: maximum
power, maximum torque and one selected cruise condition. Due to the possibility
of setting some parameters normally fixed in commercial engines, torque was
optimized regarding spark advance and air fuel ratio, for all selected operational
points. So, it was possible to simulate anhydrous ethanol usage in an engine
calibrated to hydrous ethanol. Test results presented the effects of water ethanol
content, air-fuel ratio and ignition advance influence on performance and
combustion of a multifuel engine. Additionally, it is presented some correlations
between performance measured and calculated and combustion parameters, as
well as comparisons to multifuel vehicle results.