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Título: POLITICAL MEMORIES: THE LATIN-AMERICA CINEMA OF THE 60/70 IN ROCHA QUE VOA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Autor(es): PATRICIA FURTADO MENDES MACHADO

Colaborador(es):  ANDREA FRANCA MARTINS - Orientador
Número do Conteúdo: 16601
Catalogação:  30/11/2010 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL

Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16601@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16601@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.16601

Resumo:
This research investigates the political memories in place in the documentary Rocha que voa, 2002, where the director, Eryk Rocha, returns to the period when his father, Glauber Rocha, was exiled to Cuba as a consequence of the military dictatorship in Brazil. As opposed to exploring the close and/or domestic memories of this relationship, the film opts to focus on the memory of Latin American cinema in the 1960s and 70s through the cinematographic archives and testimonies of filmmakers living at the time. The concepts of habit memory, extended memory and pure memory, proposed by Henri Bergson (1990), was investigated based on the proper consideration of the film. We will analyze how the director s gesture intervens in the filming and, mainly, the film editing, with the help of the electronic image. In this way, we discourse on the use of the audiovisual archives and in the multiplication of its directions when placed in relation with other images and sounds.

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