XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: DISCOURSES ON LITERATURE IN ENGLISH: PERCEPTIONS AND PEDAGOGICAL PRACTICE OF UNIVERSITY TEACHERS Autor: DANIELLE DE ALMEIDA MENEZES
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
LUCIA PACHECO DE OLIVEIRA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 16092
Catalogação: 05/08/2010 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16092@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16092@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.16092
Resumo:
Título: DISCOURSES ON LITERATURE IN ENGLISH: PERCEPTIONS AND PEDAGOGICAL PRACTICE OF UNIVERSITY TEACHERS Autor: DANIELLE DE ALMEIDA MENEZES
Nº do Conteudo: 16092
Catalogação: 05/08/2010 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16092@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=16092@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.16092
Resumo:
The present thesis analyzes the discourse of university teachers of literature
in English, with different institutional profiles, in order to: (1) uncover how they
define literature, (2) identify the function of the linguistic choices which
characterize their discourse about literature and teaching, and (3) describe how
they discursively build their teaching practice. To this end, the theoretical
background resorts to the areas of Literature and Linguistics. As regards the
former, three different ways of explaining the literary phenomenon are discussed:
the artistic (Castro, 1996; Todorov, 2009), the psychoanalytic (Vygotsky, 1999
[1925]; Eagleton, 1997), and the empirical (Schmidt, 1982). Then, the research
goes on to present a brief historical view of the complex organization of language
and literature courses in higher-education level (Sá Campos, 1987), and to discuss
issues related to the teaching of literature in English in Brazil (Izarra, 1999;
Jordão, 2001a; Zyngier, 2003). As far as Linguistics is concerned, the study
adopts the notions of language and discourse, from a dialogic and systemicfunctional
perspective, as well as the view of discourse analysis as a
multidisciplinary activity in order to guide the data analysis (Bakhtin, 1979
[1930]; 2006 [1979]; Chouliardak e Fairclough, 2001; Fairclough, 2001; Halliday
e Hasan, 1989; Halliday, 1994). The data for the present research were generated
by means of semi-structured interviews with ten university teachers of public and
private institutions from different districts in the city of Rio de Janeiro. Adopting
a qualitative approach and the support of corpus-linguistic tools (Biber, Conrad e
Reppen, 1998; Oliveira, 2009), data analysis was developed in three stages. The
first one aims at categorizing the different perceptions of literature expressed by
the participants. The second, based on the keywords generated by WordSmith
Tools (Scott, 1999) for each interview, identifies the dimensions which
characterize these teachers’ discourse. The third stage categorizes and discusses
the participants’ pedagogical practices as reported in the interviews. In relation to
the views of literature, the results show that the participants have varied
understandings of literature, which are grouped here into three main
macrocategories: identification, composition and purpose. The keyword analysis
indicates that the ten participants’ discourse about literature and teaching varies
along five dimensions: ontological, methodological, institutional, cognitive and
socio-historical, most of which favor issues associated to teaching rather than to a
theoretical discussion on literature. Finally, the pedagogical practices reported by
the participants tend to be described into three different levels, which range from
authoritarianism and ideological control to student autonomy, allowing for some
intermediary stance. In relation to the choice of the language used in literature
classes, the study shows that there is a complex variation between public and
private higher education institutions. Among the implications of this study to
scientific knowledge is the real need to investigate issues related to the literature
classroom, following a tradition which is commonly implemented by language
teachers (cf. Rajagopalan, 2001a; Rajagopalan, 2001b; Grigoletto, 2001; Keys,
2001; Jorge, 2001; Jordão, 2004; Paiva, 2005a; Gieve e Miller, 2006; Miccoli,
2007). Furthermore, in the applied field, this thesis reveals the latent need to
promote a critical and reflective approach to the teaching of literature in English,
which will effectively contribute to the education of autonomous individuals.
Descrição | Arquivo |
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS | |
CHAPTER 1 | |
CHAPTER 2 | |
CHAPTER 3 | |
CHAPTER 4 | |
CHAPTER 5 | |
CHAPTER 6 | |
REFERENCES AND ANNEX |