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Coleção Digital
Título: EXPERIMENTAL STUDY OF DRAG REDUCTION IN PIPE FLOW WITH POLYMER ADDITIVE Autor: PATRICK PAQUELET PEREIRA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
LUIS FERNANDO ALZUGUIR AZEVEDO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 15416
Catalogação: 24/03/2010 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=15416@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=15416@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.15416
Resumo:
Título: EXPERIMENTAL STUDY OF DRAG REDUCTION IN PIPE FLOW WITH POLYMER ADDITIVE Autor: PATRICK PAQUELET PEREIRA
Nº do Conteudo: 15416
Catalogação: 24/03/2010 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=15416@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=15416@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.15416
Resumo:
The present work is an experimental study of the characteristics of a drag
reduced turbulent pipe flow. The main goal of the study is to measure the
differences in the mean velocity and turbulence profiles between the Newtonian
flow and the drag reduced flow using the stereoscopic particle image velocimetry
(SPIV). It has been designed and built a loop test to perform the experiments. The
loop test should allow the measurement of the pressure drop and the velocity field
with the SPIV. It has been achieved a drag reduction of 50% before the polymer
degradation. It was shown that drag reduction strongly depends on the Reynolds
number. For low Reynolds number (< 10(3)) there was no drag reduction. In the
mean velocity field it has been seen that the buffer layer is thickened, with causes
an upward shift of the logarithmic profile for the drag reduced flow.
Descrição | Arquivo |
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS | |
CHAPTER 1 | |
CHAPTER 2 | |
CHAPTER 3 | |
CHAPTER 4 | |
CHAPTER 5 | |
CHAPTER 6 | |
CHAPTER 7 | |
REFERENCES |