$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: THE CONSTRUCTION OF THE MILITARY PROFESSORAL IDENTITY : A STUDY OF CASE ON THE PROFESSORS - NURSES OF THE ESCOLA DE SAÚDE OF BRAZILIAN NAVY
Autor: VIVIANE GONCALVES CAMARA
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  ISABEL ALICE OSWALD MONTEIRO LELIS - ADVISOR
Nº do Conteudo: 14591
Catalogação:  11/11/2009 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14591@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14591@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.14591

Resumo:
The objective of the research is to investigate the construction of the teaching work of nurse-professors, its auto and hetero professional images, its abilities in the military context - the School of Health of the Navy of Brazil. It was used as referential theoretician Michel Foucault and Erving Goffman for the understanding of the universe of a military school and Pérez-Gómez for the understanding of the influence of the institutional context in the teaching work. For the understanding of the teaching work, that includes its abilities, it is lined up with the contributions of Maurice Tardif and Philippe Perrenoud, beyond those authors who study the binomial teaching-nursing. The research was carried through in the School of Health of the Navy of Brazil, for being the only military institution to form its assistant and technician of Nursing. The analysis was based on the comment of theoretical and practical lessons of 06 professors, as well as of half-structuralized interviews. The practical one investigated indicates close professional profiles, originated of the ideology of the priesthood, the vocation and the feminine one, the nobility of the teaching image, as well as the transformation of the witches in saints nurses. The interviewed speeches demonstrates the necessity of objectify to leave the sphere of caring for the sphere of professionalism and social recognition. Their speeches disclose the importance of knowing acquired them with the practical assistance and of classroom, connected to their personal values, that compose both professions, in a movement of feedback of the teaching-nursing.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
REFERENCES  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui