$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: READING-BROWSING TRAJECTORIES AND STRATEGIES OF YOUNG UNIVERSITY STUDENTS
Autor: MARCELA AFONSO FERNANDEZ
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  MARIA APPARECIDA CAMPOS MAMEDE NEVES - ADVISOR
Nº do Conteudo: 14327
Catalogação:  06/10/2009 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14327@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=14327@2

Resumo:
In western cultures grounded in the networking logic woven on the internet, one witnesses a transformation in regards to the support, the text production technique and the new possibilities of receiving, appropriating and interacting with the digital textuality which encompasses several languages (verbal and nonverbal), seemingly contributing to a gradual institution of new ways to read. Based on this question, this thesis aims mainly at investigating the readingbrowsing strategies carried out by young university students while performing thematic searches of academic interest on internet sites. To that effect, the work has two kinds of study as reference: one which tries to understand the sociocultural characteristics and dynamics present in interactive networks on the internet, found mainly in Manuel Castells; and one which is dedicated to the multifaceted nature of hypertext, based on George Landow, Jay Bolter, Ingedore Koch, Luiz Antônio Marcuschi and Antonio Carlos Xavier, among others. In order to complete the theoretical study it was necessary to determine the concept of reading-browsing, a necessary concept for establishing the main focus of this research. Thus, studies were conducted based on authors such as Stephania Padovani, Leslie Whitaker, Andréa Garavaglia, Taciana Burgos, Séraphin Alava and Lucia Santaella. Based on this theoretical groundwork, the thesis adopted as its basic premise the merging of the concepts of reading and browsing, anchored mainly on studies by Roger Chartier. The research used as its methodological design a qualitative investigation, while its data-gathering tools were questionnaires, observation, capturing and recording the trajectory of readingbrowsing and interviews conducted with university students, so as to achieve the proposed goals. The data gathered using these strategies produced a body of knowledge on the reading-browsing actions of an intentional sample of 10 young university students, each analyzed individually, compared to the others and confronted with the considerations of the above-mentioned authors. From this analysis it unfolded that some reading-browsing styles and strategies were identified, leaving the impression that they are being re-invented by young people. The results reached show that these strategies are very close to the browsing maps of human thinking, indicating that such attunement emphasizes the use of sociocultural reading practices which are different from those previously held by readers and reinforcing the idea that the appropriation of digital textuality outlines new ways of being a reader in modernity.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
CHAPTER 6  PDF
CHAPTER 7  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui