XINFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.
A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.
A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.
A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital
Título: THE INNOCENT EYE IS BLIND: CONSTRUCTING THE MODERN VISUAL CULTURE Autor: DORIS CLARA KOSMINSKY
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
ALBERTO CIPINIUK - ADVISOR
Nº do Conteudo: 12838
Catalogação: 06/01/2009 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS trabalho premiado
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12838@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12838@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.12838
Resumo:
Título: THE INNOCENT EYE IS BLIND: CONSTRUCTING THE MODERN VISUAL CULTURE Autor: DORIS CLARA KOSMINSKY
Nº do Conteudo: 12838
Catalogação: 06/01/2009 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS trabalho premiado
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12838@1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12838@2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.12838
Resumo:
The time in which we live is instilled with an abundance of
technological
excess and sensorial stimuli in a symbionic construction In
this period, which at
times is interpreted as the peak of the modern project and
of modernist culture,
and at other times as a cultural stage after the post-modern
culture, new
technologies and their mediations are identified one by one
as the decisive agents
in transforming our vision of the world. Despite the
technologies acting as a
catalyst of certain consequences, they fail to characterize
a condition accessible
enough so as these transformations can be executed in any
society or period. Our
study suggests that the modern vision was constructed on a
tripod composed of
the technologies which shape space-time relations, the
conventions which
contributed to their understanding and naturalization, and a
pedagogy which
inculcates the opening to the new, so as to ensure that the
resulting vision is
perpetuated. This study looks at the past, aiming to find
continuous and
contradictory aspects in relation to contemporary visual
culture in a context where
previous ways of seeing things are not simply overcome, but
absorbed into the
subsequent visions, in other words, in a layered
construction. In such a context,
we examined two moments or visions. Firstly, the cyclopic or
classical vision,
which was formed throughout the Renaissance, grounded on the
convention of
perspective and dispersed by printed engravings. Secondly,
the panoramic vision,
constructed as from the second half of the 19th century and
based on urban
transformations, the profusion of objects and images and the
space-time
compression generated by new technologies in transport and
communication. This
way of viewing the world, while creating new perspectives,
also required a
process of consolidation and standardization, which was
carried out through the
development of a pedagogy directed at industrial
institutions and to the concept of
progress. In this action, the Universal Expositions, which
began in 1851, played
an important role as a basically visual phenomenon. These
exhibitions were aimed
at a wide audience and also synthesized subsequently
acquired experience with
other technologies directed at the masses so as to gain the
status of a show. From
the point of view of a visual culture founded on a modern
past, our research
identifies the latest technologies which make distances even
shorter, further
accelerate our communications and allow new forms of human
contact, as part of
an extensive series of other transformations, which are
generating a new vision.
The overriding issue is in relation to the time at which we
will have the precise
measure of this transformation so as to use it to formulate
new structural
possibilities.
Descrição | Arquivo |
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS | |
CHAPTER 1 | |
CHAPTER 2 | |
CHAPTER 3 | |
CHAPTER 4 | |
CHAPTER 5 | |
REFERENCES |