INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC



Título: RELATIONSHIPS AMONG CHILDREN AND ADULTS IN A PUBLIC DAYCARE IN RIO DE JANEIRO CITY
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Autor(es): DANIELA DE OLIVEIRA GUIMARAES

Colaborador(es):  SONIA KRAMER - Orientador
Número do Conteúdo: 12204
Catalogação:  17/09/2008 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL

Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12204@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=12204@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.12204

Resumo:
adults and children, and also among the children, in a public daycare of Rio de Janeiro city. Based on the daycares history in Brazil, the medical and sanitation perspectives in those institutions, and the hygienical bias of adults and children within the daycare are discussed, as well as its consequences under the perspective of care as an instrumental and mechanical act. As a counterpoint, the study brings Foucault`s point of view about care (from his greco-roman culture study), understood as taking care of oneself, requiring a permanent work about oneself, questioning oneself, in an ethical and humanitarian dimension. The field research was made in a nursery inside a daycare in Rio de Janeiro. The ethnographic perspective guided the permanency on the field, where deep descriptions about interactions and practices, and pictures and interviews with professionals directly involved with the babies were made. Based on Marcel Mauss studies about corporal techniques, the research mapped the children`s bodies capabilities and utilities day by day, as well as different modalities of care (automatic, disciplinary, and as attention to oneself and the children) which were arisen. Power devices present every day were reviewed, as cribs, high chairs, and the kids tasks. The research has emphasized the way the bodies are modeled and the children`s tries when conducted by the adults, as well as the children`s strategies, inventions of new relationship modes, and contacts among them and with the objects. Thus, the cribs become mediators of exchanges, and the high chairs are turned into concealment. Bakhtin`s concept of act and responsive attitude opened another way to identify the expression and life among the kids in the object offers, imitation, and in the gesture of pointing movements that create and start contact. The photography - methodological resource of the research - , provided visibility to the children`s movements. The review and observation of pictures during the interviews with professionals made it possible for them to see their new work and the babies in new ways.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT, SUMMARY AND LISTS  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
REFERENCES  PDF
Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui