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A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
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Coleção Digital
Título: TIP OVER AND SLIPPAGE CONTROL OF MOBILE ROBOTIC SYSTEMS OVER ROUGH TERRAIN Autor: AUDERI VICENTE SANTOS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):
MARCO ANTONIO MEGGIOLARO - ADVISOR
Nº do Conteudo: 11076
Catalogação: 21/12/2007 Liberação: 21/12/2007 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=11076&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=11076&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.11076
Resumo:
Título: TIP OVER AND SLIPPAGE CONTROL OF MOBILE ROBOTIC SYSTEMS OVER ROUGH TERRAIN Autor: AUDERI VICENTE SANTOS
Nº do Conteudo: 11076
Catalogação: 21/12/2007 Liberação: 21/12/2007 Idioma(s): PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo: TEXT Subtipo: THESIS
Natureza: SCHOLARLY PUBLICATION
Nota: Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=11076&idi=1
Referência [en]: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=11076&idi=2
Referência DOI: https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.11076
Resumo:
The use of mobile robots to monitor non-accessible
environments has
become increasingly common in the recent years. These
tasks can be either
autonomous, remote-controlled, or passenger-operated. When
performed in
rough terrain, it is necessary to guarantee mission
safety, since many times it is
impossible to send a rescue party for recovery. The hybrid
environmental robot
presented in this thesis is a mobile robot that will face
very challenging
conditions, avoiding e.g. slippage in wet terrain,
becoming trapped in muddy
soil, and tipping over in regions with high slopes.
Therefore, it is a challenging
task to guarantee robot stability under such
circumstances, either in autonomous
or operated tasks. This thesis presents a stability
control methodology for a
mobile robot to perform remote sensing tasks in rough
terrain. The model-based
technique guarantees wheel-ground contact at all times,
acting individually at the
wheel motors to control the traction/friction forces. This
work also addresses the
design, simulation and construction aspects of a
functional prototype of a mobile
robot to validate the proposed approach.