$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: FRAMED BODIES: AIDS AND CORPORALITY IN NARRATIVE MOVIES
Autor: CARLOS ANDRE FACCIOLLA PASSARELLI
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  SOLANGE JOBIM E SOUZA - ADVISOR
Nº do Conteudo: 10161
Catalogação:  20/07/2007 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=10161@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=10161@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.10161

Resumo:
This study tends to investigate the social imagery created upon the body of the people affected by the Acquired Immune Deficiency Syndrome (AIDS) and formed from narrative films featured during the last 26 years. Firstly, I discuss about the bodily subjectivity processes, from the theoretical framework established by Mikhail Bakhtin, through the Merleau- Ponty´s phenomenology and in the course of Michel Foucault´s studies over the history of sexuality and biopolitics. The reading of the authors who dedicated their attention to the interconnections among subjectivity and cinema, as well as the ones who discussed the language´s role within the constitution of the subjectivity, offered me the basis for this research´s methodological framework. Thus, the selected films´ analysis tries to identify the images, representations, metaphors and meanings that were collectively built since the beginning of the epidemic, throughout a dialogue among these cultural productions and the authors who were interested on the discourses over the epidemic, within the medical science and the political AIDS activism. I locate, then, the assemblage of representations over AIDS and their relation with corporality into four categories, as follows: a) the difficult to make sense to the experiences related to illness, as long as it is not perceived within the affected body; b) the subject´s relation with the symptoms which appear alongside the body, making visible the disease, for the wronged as well as for the other; c) the possible reactions in face of imminent death , and the subjective responses to deal with the guilty and the social prejudice and; d) the resistance strategies that don´t try to overcome death, but, instead, search for new meanings to it, by implicating the corporality in an active production process, of power.

Descrição Arquivo
COVER, ACKNOWLEDGEMENTS, RESUMO, ABSTRACT AND SUMMARY  PDF
CHAPTER 1  PDF
CHAPTER 2  PDF
CHAPTER 3  PDF
CHAPTER 4  PDF
CHAPTER 5  PDF
REFERENCES AND ANNEX  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui