$$\newcommand{\bra}[1]{\left<#1\right|}\newcommand{\ket}[1]{\left|#1\right>}\newcommand{\bk}[2]{\left<#1\middle|#2\right>}\newcommand{\bke}[3]{\left<#1\middle|#2\middle|#3\right>}$$
X
INFORMAÇÕES SOBRE DIREITOS AUTORAIS


As obras disponibilizadas nesta Biblioteca Digital foram publicadas sob expressa autorização dos respectivos autores, em conformidade com a Lei 9610/98.

A consulta aos textos, permitida por seus respectivos autores, é livre, bem como a impressão de trechos ou de um exemplar completo exclusivamente para uso próprio. Não são permitidas a impressão e a reprodução de obras completas com qualquer outra finalidade que não o uso próprio de quem imprime.

A reprodução de pequenos trechos, na forma de citações em trabalhos de terceiros que não o próprio autor do texto consultado,é permitida, na medida justificada para a compreeensão da citação e mediante a informação, junto à citação, do nome do autor do texto original, bem como da fonte da pesquisa.

A violação de direitos autorais é passível de sanções civis e penais.
Coleção Digital

Avançada


Estatísticas | Formato DC |



Título: DESIGN AND TEACHER-STUDENT RELATIONS: CARTOGRAPHY, PARTNERSHIP AND RECEPTION
Autor: DANIEL ALVES DA COSTA VARGENS
Instituição: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO - PUC-RIO
Colaborador(es):  JACKELINE LIMA FARBIARZ - ADVISOR
ANDERSON ANTONIO PEDROSO - CO-ADVISOR

Nº do Conteudo: 66326
Catalogação:  26/03/2024 Idioma(s):  PORTUGUESE - BRAZIL
Tipo:  TEXT Subtipo:  THESIS
Natureza:  SCHOLARLY PUBLICATION
Nota:  Todos os dados constantes dos documentos são de inteira responsabilidade de seus autores. Os dados utilizados nas descrições dos documentos estão em conformidade com os sistemas da administração da PUC-Rio.
Referência [pt]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66326@1
Referência [en]:  https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/colecao.php?strSecao=resultado&nrSeq=66326@2
Referência DOI:  https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.66326

Resumo:
This research seeks inspiration in methodological approaches to Design that favor listening and welcoming and brings them closer to the cartographic methodology in an attempt to demonstrate that this meeting enhances actions in the development of activities that strengthen the university-student relationship. With the 2020-2021 pandemic biennium as a background in its temporal cut, a reflection was made on the importance of biography and the formative path in the constitution of the research process in the classroom, with teachers and students. The words partnership, collaboration and welcoming are key terms in the development of this work, which affirms their influence on the methodological approaches of Design that work these concepts, in the listening and mediation of desires and tensions arising from the quarantine period for teaching-learning situations. In this qualitative and interpretative research, data were collected through bibliographic research, field observation and conducting an experiment in the classroom. We gathered records of students from a higher education course on classroom relationships in the context of the pandemic and discussed the content of these records with the intention of pointing out future paths for professors/universities to act. With the results of the experiment, we propose cartography as a possibility of systematic action capable of providing the tangibility of idealized or unknown scenarios and situations by the group that makes up the complex of classroom relationships. It is concluded that the methodological approaches of Design that work with partnership, collaboration and reception are potentiators of cartographic investigations that aim to know and propose new ways of relationships between teachers and students; knowledge from attentive listening has the potential to design new ways of happening in the classroom, which is constantly built and renewed through dialogue.

Descrição Arquivo
COMPLETE  PDF
Logo maxwell Agora você pode usar seu login do SAU no Maxwell!!
Fechar Janela



* Esqueceu a senha:
Senha SAU, clique aqui
Senha Maxwell, clique aqui